Leningrad Philharmonic Orchestra o.l.v. Yevgeny Mravinsky
Tchaikovsky schreef zijn Vierde symfonie in een turbulente periode in zijn leven.Toen hij ermee begon, stond hij op het punt in het huwelijk te treden met een oud-studente van het conservatorium, Antonia Milyukova. Een andere vrouw, de welgestelde Nedezahda von Meck, werd beschermvrouwe van de componist. Aan haar liet Tchaikovsky het 'exacte program'van zijn meest autobiografische symfonie tot dan toe zien. De beschrijving van de noodlottig klinkende eerste beweging luidde: 'Het lot, die onverbiddelijke kracht die voorkomt dat onze zucht naar geluk zijn eindbestemming bereikt, wiens jaloezie ervoor.zorgt dat ons welzijn en onze gemoedsrust niet volledig en onaangetast blijven, die over ons hoofd hangt als het zwaard van Damocles, die met onverbiddelijke vastberadenheid onze ziel vergiftigt. Onoverwinnelijk, en onbeheersbaar.' Hoewel het lot terugkeert om de slepende walsen van de eerste beweging en de volksritmes van de finale te verstoren, vinden we rust in de'herinneringen aan het verleden'die de melancholische overpeinzingen van de langzame beweging verluchtigen, en in wat Tchaikovsky de 'grillige arabesken' noemt: pizzicato strijkpartijen in het wilde, inventieve scherzo. Zijn leerling SergejTaniev bekritiseerde de vorm van een langzame beweging gevolgd door drie kortere, maar Tchaikovsky hield vast aan zijn originele aanpak. Ruslands grootste dirigent, Jevgeni Mravinsky, maakte zijn fameuze opname van Tchaikovsky's laatste drie symfonieën in de laatste paar maanden van 1960. De Vierde vormt een ontzagwekkend startpunt. De centrale strijkpartijen worden nauwgezet gespeeld, maar zijn altijd expressief en scherp. Het briljante scherzo is schitterend gedetailleerd en Mravinsky houdt het ietwat maniakale gezwier in de finale strak onder de duim. Symfonie nr. 4 (1878) Pyotr Ilyich Tchaikovsky 1001_5090.html nr = 5090 nr1 = 5 ./1001werk.php?nr=5089 ./1001werk.php?nr=5091 1001 Klassieke uitvoeringen | 1851-1900
|

Symphonies Nos. 4, 5 & 6 - "Pathetique" (1961) Het beste van wat ik geschreven heb Pyotr Ilyich Tchaikovsky Gramophone Monthly Choices 
Tchaikovsky: Symphonies Nos. 3, 4 & 6 (2017) Royal Liverpool Philharmonic Orchestra o.l.v. Vasily Petrenko * Record of the Month March 2017 * Tsjaikovski-symfonieën in deze tijd, twee maanden op rij? Ik bied geen excuses aan (het zijn trouwens verschillende symfonieën) – Petrenko’s inmiddels complete cyclus is een prestatie die alle lof verdient. ⪢ Naar Gramaphone-pagina March 2017 Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
Symphony No. 4 - Romeo and Juliet (2002) Colorado Symphony Orchestra o.l.v. Marin Alsop Alsop ontlokt spel van wereldklasse aan het Colorado Symphony Orchestra 
Symphony No. 4, Romeo & Juliet Overture (2006) Budapest Festival Orchestra o.l.v. Iván Fischer Een intense, koortsachtige uitvoering van Iván Fischer en zijn uitstekende Budapest Festival Orchestra Overige in AppleMusic 
Symphonies Nos. 4 & 5 (2012) London Philharmonic Orchestra o.l.v. Vladimir Jurowski 
Symphony No. 4 & Suite No. 4 "Mozartiana" (2012) Dallas Symphony Orchestra o.l.v. Jaap van Zweden 
Symphony No. 4 (2011) Mariinsky Theatre Orchestra o.l.v. Valery Gergiev 
Symphony No. 4 & Serenade for Strings (2002) Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink 
Symphony No. 4 (1985) Chicago Symphony Orchestra o.l.v. Sir Georg Solti
|