prev 1001 Klassieke uitvoeringen next

kop

Itzhak Perlman
& Berliner Philharmoniker
o.l.v. Daniël Barenboim


Het componeren van zijn grootste werken kostte Johannes Brahms altijd veel bloed, zweet en tranen. Zijn Vioolconcert in D groot vormde het hoogtepunt van zijn samenwerking met de Hongaarse violist Joseph Joachim. Het concert werd een jaar na de Tweede symfonie (in dezelfde toonsoort) uitgegeven. Brahms had aanvankelijk vier bewegingen gepland, maar verving een 'slecht adagio' door de huidige middelste bewegingen.

Joachim had veel invloed op het concert, niet in het minst door middel van zijn eerdere Concert in de Hongaarse stijl. Hij vond de Hongaarse finale lastig te spelen en overtuigde Brahms om de markering van het Allegro giocoso te kwalificeren als ma non trappo vivace. Gelukkig kozen latere violisten voor Brahms' snellere tempo. Het concert werd niet onverdeeld positief ontvangen: Joseph Hellmesbergerzei dat het 'niet met de viool in het achterhoofd' geschreven was, en Pablo de Sarasate ageerde tegen de inactiviteit in het adagio, terwijl de hobo de fraaiste melodie had. Leerlingen van Joachim, zoals Marie Soldat en Leonora Jackson, gaven het werk echter een vaste plaats in het repertoire.

Als we Itzhak Perlman het werk horen spelen, is het moeilijk te begrijpen waarom het werk ooit zo verkeerd begrepen werd. De in Israël geboren violist beschikt over de techniek die voor elke stemming nodig is: gedragenheid, verhevenheid en lyriek in de eerste twee bewegingen en vuurwerk in de finale. Zijn studio-opname met Carlo Maria Giulini is goed, maar de liveuitvoering met Daniël Barenboim is iets spontaner. (Hij speelt Joachims cadenza.) De Perlman Edition-disc bevat ook het schitterende 'FAE'-scherzo en de vier door Joachim gearrangeerde Hongaarse dansen.

nr = 5085

nr1 = 5

Violin Concerto, Sonatensatz & Hungarian Dances (2003) 

Het concert werd niet onverdeeld positief ontvangen: Joseph Hellmesbergerzei dat het 'niet met de viool in het achterhoofd' geschreven was.

1001 Klassieke uitvoeringen

Gramophone Monthly Choices

Johannes Brahms: Violin Concerto in D Major - Clara Schumann: 3 Romances for Violin and Piano (2013) 

Lisa Batiashvili & Alice Sara Ott & Staatskapelle Dresden o.l.v. Christian Thielemann

Nog voordat Batiashvili haar entree maakt, voelen we al dat dit een geweldige prestatie zal worden.

⪢ Naar Gramaphone-pagina April 2013

Brahms: Violin Concerto in D Major, Op. 77 & Violin Sonata No. 1 in G Major, Op. 78 (2017) 

Vadim Gluzman & Angela Yo fe & Lucerne SO o.l.v. James Gaffigan

Of het nu in een concert of een sonate is, Vadim Gluzman bewijst dat hij een violist is met een fijne toon, rustige beheersing en virtuositeit.

⪢ Naar Gramaphone-pagina July 2017

Brahms: Violin Concerto - Bartók: Violin Concerto No. 1 (2016) 

Janine Jansen & London Symphony Orchestra; S Cecilia Orchestra o.l.v. Sir Antonio Pappano

Een innerlijke, persoonlijke performance van de coverster van deze maand – een virtuoos die een diepgaand begrip van bekende werken brengt.

⪢ Naar Gramaphone-pagina Jan. 2016

Overige in AppleMusic

Stravinsky & Brahms: Violin Concertos (2001) 

Hilary Hahn & Academy of St. Martin in the Fields o.l.v. Sir Neville Marriner

Brahms: Violin Concerto, Hungarian Dances - Bartók: Rhapsodies (2013) 

Leonidas Kavakos & Gewandhausorchester Leipzig o.l.v. Riccardo Chailly

Johannes Brahms: Violin Concerto in D Major - Clara Schumann: 3 Romances for Violin and Piano (2013) 

Lisa Batiashvili & Alice Sara Ott & Staatskapelle Dresden o.l.v. Christian Thielemann

Violin Concerto & String Sextet no.2 (2011) 

Isabelle Faust & Mahler Chamber Orchestra o.l.v. Daniel Harding