London Philharmonic Orchestra o.l.v. Sir Adrian Boult
Nadat hij in zijn Eerste symfonie had afgerekend met Beethoven, kon Brahms in zijn Tweede, in D groot, meer zijn eigen gang gaan en een symfonisch ideaal nastreven dat minder dramatisch en lyrischer van aard was. De Tweede wordt over het algemeen als rustigste van zijn vier symfonieën gezien; in Brahms' eigen tijd werd het werk soms zijn 'Pastorale' of zelfs zijn 'Weense' symfonie genoemd. De eerste van deze bijnamen is zeker terecht: de natuur is een belangrijk thema van het werk. Romantische natuursymboliek (hoorngeschal, op vogelgezang gelijkend fluit- en klarinetspel enzovoort) voorziet de partituur van een rijke harmonische context. Toch is het werk ook duister. Brahms gaf toe dat de compositie een bepaalde melancholische ondertoon had. Als de eerste beweging, met de uitgebreide melodieën, te vergelijken is met een grote wals, dan is het wel een wals die zo nu en dan de schaduwen betreedt. Dit wordt gesymboliseerd door de trieste noten van de trombones, die een dissonante canon aan het werk bijdragen. Deze duistere resonantie wordt nog duidelijker in de langzame beweging, waarvan de complexe polyfonie uiteindelijk in een tragische climax uitmondt. De sfeer wordt wat vrolijker in de tweede helft: het intermezzo is licht en behendig, een elegante, rustieke melodie die wordt afgewisseld met spannende, snelle dansmuziek. De finale is nog wel de beste verwoording van de vreugde in Brahms' orkestrale productie, met een dynamiek en neobarokfiguratie die plaatsmaakt voor een opbeurende, bezielde coda. Dit is het beste deel uit Adrian Boults cyclus van de vier Brahmssymfonieën. Zijn ongeëvenaarde inzicht in het werk wordt gecombineerd met warmte en eloquentie. Symfonie nr. 2 (1877) Johannes Brahms 1001_5083.html nr = 5083 nr1 = 5 ./1001werk.php?nr=5082 ./1001werk.php?nr=5084 1001 Klassieke uitvoeringen | 1851-1900
|

Symphony No. 2 (1954) (2000) In Brahms'eigen tijd werd het werk soms zijn 'Pastorale' of zelfs zijn 'Weense' symfonie genoemd 1001 Klassieke uitvoeringen Gramophone Monthly Choices 
Brahms: The Symphonies (2013) Leipzig Gewandhaus Orchestra o.l.v. Riccardo Chailly * Record of the Month October 2013 * Verrukking gaat nooit ten koste van de kenmerkende helderheid van textuur die elke instrumentale regel hoorbaar maakt. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Oct. 2013 
Brahms: The Symphonies (2017) Boston Symphony Orchestra o.l.v. Andris Nelsons De tweede van de grote cyclussen van deze maand van grote namen: op basis van dit bewijs is de samenwerking tussen Nelsons en de Boston SO inderdaad erg sterk. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Sept. 2017 
Brahms: Symphonies (2018) Berlin Staatskapelle o.l.v. Daniel Barenboim Barenboims voortreffelijke leiding van de Berliner Staatskapelle – in de eerste plaats een operaorkest – werpt hier meer vruchten af in krachtige uitvoeringen van Brahms’ orkestrale meesterwerken ⪢ Naar Gramaphone-pagina Awards 2018 
Brahms: Symphonies (2024) Chamber Orchestra of Europe o.l.v. Yannick Nézet‑Séguin Doordachte maar spontaan klinkende interpretaties van Brahms’ symfonieën van de COE onder leiding van Yannick Nézet-Séguin, overal rijk aan details. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Sept. 2024 Overige in AppleMusic 
Symphony No. 2 - Hungarian Dances (2005) London Philharmonic Orchestra o.l.v. Marin Alsop 
Symphony No. 2 (1983) Wiener Philharmoniker o.l.v. Leonard Bernstein 
Symphonies Nos. 2 and 3 (2011) Bayerischen Rundfunks o.l.v. Mariss Jansons 
Symphonies Nos. 1-4, Tragic Overture, Double Concerto & Serenade No. 2 (2005) London Symphony Orchestra o.l.v. Bernard Haitink 
Symphony No. 2 in D Major, Op. 73 - Variations On a Theme By Joseph Haydn, Op. 56a (1987) Berliner Philharmoniker o.l.v. Herbert von Karajan
|