Cleveland Orchestra o.l.v. George Szell
Brahms Eerste symfonie werd met enige spanning en scepsis verwacht; Brahms wist dit en nam dus alle tijd. In 1862 bestond er al een versie van de eerste beweging en Brahms beschikte waarschijnlijk in 1868 over een complete versie van de symfonie, aangezien hij in dat jaar Clara Schumann een verjaardagskaart stuurde met daarop het 'alpenhoornthema' uit de finale. Zelfs na de première in 1876 herschreef hij nog de tweede beweging. De symfonie bevat diverse persoonlijke referenties (de gespannen, profetische, langzame introductie, met thema's die terugkeren in de eerste beweging, bevat de dalende en stijgende vorm die zowel Schumann als Brahms gebruikte als motief voor Clara Schumann). Het werk wordt ook gekenmerkt door de drang om Beethoven te imiteren én te vermijden. Aan diens Vijfde symfonie wordt duidelijk gerefereerd door de toonsoort C klein en de soepele, scherzoachtige beweging van het Allegro. De middelste bewegingen (een rustige, romanza-achtig andante en een melodieus intermezzo in plaats van Beethovens gebruikelijke krachtige adagio en scherzo) maken duidelijk dat Brahms een ingetogen romantisch componist is, een volgeling van Schumann. De laatste beweging begint echter weer met Beethovens archetype - een stormachtige introductie waaruit een grootse koormelodie ontstaat (als imitatie van Beethovens Negende). Het lijkt eerder de natuur, en niet de mens, die hier zegeviert. Szells opnames van Brahms' symfonieën behoren tot zijn beste prestaties en deze Eerste is de beste van allemaal: dringend en doelbewust in de buitenste bewegingen, maar warm in de middelste. Hij geeft de inleiding tot de uiteindelijke climax een superieur gevoel van onvermijdelijkheid mee. Symfonie nr. 1 (1876) Johannes Brahms 1001_5075.html nr = 5075 nr1 = 5 ./1001werk.php?nr=5074 ./1001werk.php?nr=5076 1001 Klassieke uitvoeringen | 1851-1900
|

Symphony No. 1 & Haydn Variations (2012) Het werk wordt gekenmerkt door de drang om Beethoven te imiteren én te vermijden. 1001 Klassieke uitvoeringen Gramophone Monthly Choices 
Brahms: The Symphonies (2013) Leipzig Gewandhaus Orchestra o.l.v. Riccardo Chailly * Record of the Month October 2013 * Verrukking gaat nooit ten koste van de kenmerkende helderheid van textuur die elke instrumentale regel hoorbaar maakt. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Oct. 2013 
Brahms: The Symphonies (2017) Boston Symphony Orchestra o.l.v. Andris Nelsons De tweede van de grote cyclussen van deze maand van grote namen: op basis van dit bewijs is de samenwerking tussen Nelsons en de Boston SO inderdaad erg sterk. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Sept. 2017 
Brahms: Symphonies (2018) Berlin Staatskapelle o.l.v. Daniel Barenboim Barenboims voortreffelijke leiding van de Berliner Staatskapelle – in de eerste plaats een operaorkest – werpt hier meer vruchten af in krachtige uitvoeringen van Brahms’ orkestrale meesterwerken ⪢ Naar Gramaphone-pagina Awards 2018 
Brahms: Symphony No. 1 in C Minor, Op. 68 - Dvořák: Symphony No. 6 in D Major, Op. 60, B. 112 (2022) Bamberg Symphony Orchestra o.l.v. Jakub Hrůša Een uitgelezen kans om de volgende muziekdirecteur van Covent Garden te horen in Brahms en Dvořák, met een bijzonder mooie opname van diens Zesde symfonie. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Dec. 2022 
Brahms: Symphonies (2024) Chamber Orchestra of Europe o.l.v. Yannick Nézet‑Séguin Doordachte maar spontaan klinkende interpretaties van Brahms’ symfonieën van de COE onder leiding van Yannick Nézet-Séguin, overal rijk aan details. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Sept. 2024 Overige in AppleMusic 
Symphony No. 1, Tragic Overture, Academic Festival Overture (2005) London Philharmonic Orchestra o.l.v. Marin Alsop 
Symphony No. 1 - Schicksalslied - Begrabnisgesang (2008) Orchestre Révolutionnaire et Romantique o.l.v. John Eliot Gardiner 
Symphony No. 1 & Tragic Overture (2020) Gewandhausorchester Leipzig o.l.v. Herbert Blomstedt
|