Martha Argerich & Berliner Philharmoniker o.l.v. Claudio Abbado
Tchaikovsky's Eerste pianoconcert bevat een van de bekendste concertopeningen ooit - een glorieus, meeslepend thema, gepassioneerd en nobel, begeleid door donderende pianoakkoorden. Deze indrukwekkende melodie wordt echter niet alleen in de 'verkeerde' toonsoort gepresenteerd, maar keert ook niet meer terug in het werk. De passage is welhaast een gigantische structurele blooper, hoewel het thema belangrijker is voor wat volgt dan de willekeurige luisteraar zou kunnen denken. Tchaikovsky's beslissing om de 'grote melodie' niet te herhalen is verrassend, hoewel deze breuk met conventies wellicht deels verantwoordelijk is voor de charme en aantrekkingskracht van het werk. De tweede beweging is een innovatieve fusie tussen een lyrische langzame beweging en een scherzo (en wellicht het model dat Rachmaninov gebruikte in zijn Tweede en Derde concert), terwijl de finale een angstwekkende krachtinspanning is. Ondanks de populariteit kende het concert een moeilijke geboorte. Toen Tchaikovsky tegen het einde van 1874 een concept van het werk had opgesteld, gaf hij het aan Nikolaj Rubinstein - vermaard pianist en directeur van het conservatorium te Moskou. Rubinstein boorde het werk te grond in. Niet alleen was het pianospel afgezaagd en lomp, maar ook de rest van de muziek was cliché, gewoontjes en onorigineel. Tchaikovsky was kapot, maar besloot toch om het werk uit te geven. Gelukkig bleken andere pianisten positiever. Dit concert vereist een speciaal type solist; het kan anders al snel kunstmatig gaan klinken. Martha Argerich bereikt de perfecte balans tussen heroïsche grandeur, kamermuziekachtige intimiteit en fysieke spanning. Van haar opnamen van het concert is die met Claudio Abbado in Berlijn wellicht het meest succesvol, met haar zinderende spel in al zijn ontketende glorie. Pianoconcert nr. 1 (1875) Pyotr Ilyich Tchaikovsky 1001_5072.html nr = 5072 nr1 = 5 ./1001werk.php?nr=5071 ./1001werk.php?nr=5073 1001 Klassieke uitvoeringen | 1851-1900
|

Piano Concerto No. 1 & The Nutcracker Suite (1996) U verdient de dank van alle pianisten. Hans von Büiow in een brief aan Tchaikovsky, 1875 Gramophone Monthly Choices 
Tchaikovsky Piano Concertos Nos 1 and 2 (2014) Denis Matsuev & Mariinsky Orchestra o.l.v. Valery Gergiev * Record of the Month April 2014 * Matsuevs Tchaikovsky No. 1 is opwindend, het drama van het werk komt opwindend naar voren - een nieuwe 'persoonlijke maatstaf', zegt Jeremy Nicholas. Dat is aan u om te beslissen, natuurlijk, maar luister er vooral naar. ⪢ Naar Gramaphone-pagina April 2014 
Tchaikovsky & Grieg Piano Concertos (2016) Denis Kozhukhin & Berlin RSO o.l.v. Vassily Sinaisky Een concerto-debuut-cd met zulke grote werken? Gedurfd, maar volledig gerechtvaardigd door twee fantastische uitvoeringen van deze winnaar van de eerste prijs van de Koningin Elisabethwedstrijd. ⪢ Naar Gramaphone-pagina May 2016 
Sergio Tiempo plays Liszt and Tchaikovsky (2012) Sergio Tiempo & Svizzera Italiana Orch o.l.v. Ion Marin & Alexandre Rabinovitch-Barakovsky Ik overdrijf niet en kan zeggen dat hij misschien wel de meest briljante en spontane pianist van zijn generatie is. ⪢ Naar Gramaphone-pagina April 2012 
Prokofiev: Piano Concerto No. 2 - Tchaikovsky: Piano Concerto No. 1 (2015) Beatrice Rana & S. Cecilia Orchestra o.l.v. Sir Antonio Pappano Het concertdebuut van een jonge pianist oogst veel lof – en op basis van deze cd terecht! ⪢ Naar Gramaphone-pagina Dec. 2015 
Tchaikovsky: Piano Concerto No. 1 - Prokofiev: Piano Concerto No. 2 (2019) Haochen Zhang & Lahti Symphony Orchestra o.l.v. Dima Slobodeniouk Haochen Zhang – winnaar van Van Cliburn – voert deze werken uit met fantasierijke beheersing van de vereiste virtuositeit. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Sept. 2019 Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
Piano Concerto No. 1 (2002) Vladimir Horowitz & New York Philharmonic o.l.v. Georg Szell Wat fysieke spanning betreft is Horowitz nauwelijks te verslaan 
Piano Concerto No. 1 & Violin Concerto (2002) Emil Gilels & New York Philharmonic Orchestra o.l.v. Zubin Mehta Gilels' heroïsche interpretatie is uitermate beheerst 
Tchaikovsky: Piano Concerto No. 1 in B-Flat Minor - Rachmaninoff: Piano Works (2003) Arcadi Volodos & Berliner Philharmoniker o.l.v. Seiji Ozawa Volodos' uitvoering is vol kleur en contrast Overige in AppleMusic 
Piano Concerto No. 1 (2012) Daniil Trifonov & Mariinsky Theatre Orchestra o.l.v. Valery Gergiev 
Piano Concerto No. 1 (1989) Evgeny Kissin & Berliner Philharmoniker o.l.v. Herbert von Karajan
|