prev 1001 Klassieke uitvoeringen next

kop

Thomas Hampson & June Anderson
o.l.v. Antonio de Almeida


Ambroise Thomas' Homiet is een uitstekend voorbeeld van hoe de populariteit van een opera kan veranderen.Thomas (1811-1869) was een getalenteerd pianist die de Prix de Rome voor componeren won terwijl hij nog studeerde aan het Paris Conservatoire. Behept met een behoudende geest verzette hij zich tegen Wagneriaanse vernieuwingen in de muziek; als operacomponist werd hij vooral beïnvloed door componisten zoals Gounod.

Gounods Faust zette Thomas ertoe zijn eigen Goethe-opera te schrijven - Mignon, gebaseerd op Wilhelm Meisters Lehrjahre. In navolging van Gounods Roméo et Juliette en geïnspireerd door de toen heersende populariteit van Shakespeare schreef hij de opera Hamlet. Zijn librettisten, Jules Barbier en Michel Carré, die ook aan Mignon en Faust •hadden meegewerkt, pasten de plot aan aan de Franse smaak, halveerden het aantal personages, voegden niet-authentieke gebeurtenissen toe en toverden een happy end uit de pen waarin Hamlet blijft leven en koning wordt. Toch bleef de interesse in de opera beperkt. Het einde werd gewijzigd, maar volledige opvoeringen waren een zeldzaamheid.

Thomas mocht dan een wispelturig talent zijn, maar Hamlet bevat veel mooie muziek. En geen enkele andere opname is overtuigender dan deze: Thomas Hampson schittert als Hamlet, en June Andersons overduidelijke liefde voor de Franse taal en haar duizelingwekkende coloratuur resulteren in een fraai optreden, met name in de uitgebreide waanzinsscène. Antonio de Almeida ontlokt spetterend spel aan het London Philharmonic. Een appendix voorziet de luisteraar van de zogenaamde (trieste)'Covent Garden'-afloop, alsmede wat ongeïnspireerde balletmuziek.

nr = 5051

nr1 = 5

Hamlet (2012) 

Ik raad aan Thomas niet als operalichtgewicht opzij te schuiven

Lione! Salter, journalist en (radio)presentator

Aanbevolen 1001 Uitvoeringen

Hamlet (1984)

 

Sherrill Milnes & Dame Joan Sutherland & Welsh National Opera Orchestra o.l.v. Richard Bonynge

Joan Sutherlands opname met Richard Bonynges eigen 'trieste' afloop

Mignon (1978)

 

Philharmonia Orchestra o.l.v. Antonio de Almeida

Een ander werk van Ambroise Thomas

Airs d'Opéras Francais (1997)

 

Natalie Dessay

Een uitstekendse waanzinsscène van een jonge Franse ster