prev 1001 Klassieke uitvoeringen next

kop

Stephen Kovacevich & BBC Symphony Orchestra o.l.v. Colin Davis


Dit is een van de meest populaire concerten ooit geschreven. Het concert heeft zich zelfs een vaste plaats in de Britse populaire cultuur verworven, door middel van een sketch van komieken Morecambe en Wise, met een grappige bijrol van dirigent André Previn. Het werk was ook een favoriet van de inmiddels overleden komiek (en vaardig pianist) Dudley Moore, hoewel zijn versie niet echt in de categorie 'verplichte kost' valt. De openende waterval van akkoorden op de piano is een van de bekendste passages in de klassieke muziek. Het hele concert doet denken aan een jonge pianist -(Grieg was 25 jaar oud destijds) die zijn muzikale spierkracht aan het ontdekken is.

Dit concert is een goed voorbeeld van een componist die klassieke en volkstradities probeert te verenigen. De meeste melodieën zijn gebaseerd op of geïnspireerd door volksmuziekwijsjes. De stampende finale wordt gedomineerd door de dansritmes van de halling (een Noorse dans waarop Grieg erg gesteld was), die zich vervolgens naar een zinderend einde toewerkt. Grieg voltooide het werk in 1868. Later toonde hij het aan de grootste pianovirtuoos in die tijd, Liszt, die de compositie snel doorlas en enkele suggesties aanreikte (waarvan Grieg er ook enkele doorvoerde).

Een uitstekende overbrenging naar cd wekt de sinds lang bewonderde uitvoering van Stephen Kovacevich en Colin Davis weer tot leven. Kovacevich is een bescheiden pianovirtuoos, hoewel zijn vingers voldoende vuur bevatten. Onder zijn handen krijgt de uitermate tedere langzame beweging veel expressieve waarde, zonder dat een en ander te genotzuchtig wordt. Dit is muziek van een jonge pianist die een glorieuze jeugdige uitvoering ten gehore brengt.

nr = 5048

nr1 = 5

Grieg & Schumann: Piano Concertos (1971) 

De openende waterval van akkoorden op de piano is een van de bekendste passages in de klassieke muziek

1001 Klassieke uitvoeringen

Gramophone Monthly Choices

Grieg & Saint-Saëns: Piano Concertos (2015) 

Vadym Kholodenko & Norwegian Radio Orch o.l.v. Miguel Harth-Bedoya

Het eerste van twee Grieg-concerten op deze pagina, elk met een opwindende koppeling – in dit geval het Tweede Pianoconcert van Saint-Saëns.

⪢ Naar Gramaphone-pagina Sept. 2015

Grieg & Evju: Works for Piano (2015) 

Carl Petersson & Symfonický orchestr Českého rozhlasu o.l.v. Kerry Stratton

Het tweedee van twee Grieg-concerten op deze pagina, elk met een opwindende koppeling – in dit geval het Pianoconcert van Evju

⪢ Naar Gramaphone-pagina Sept. 2015

Tchaikovsky & Grieg Piano Concertos (2016) 

Denis Kozhukhin & Berlin RSO o.l.v. Vassily Sinaisky

Een concerto-debuut-cd met zulke grote werken? Gedurfd, maar volledig gerechtvaardigd door twee fantastische uitvoeringen van deze winnaar van de eerste prijs van de Koningin Elisabethwedstrijd.

⪢ Naar Gramaphone-pagina May 2016

Prokofiev, Grieg: Piano Concertos (2014) 

Nikolai Lugansky & DSO Berlin o.l.v. Kent Nagano

Lugansky speelt op eigen bodem en zijn optreden straalt overtuiging, voortstuwing en energie uit, aangevuld met een aangeboren gevoel voor poëzie.

⪢ Naar Gramaphone-pagina Jan. 2014

Grieg: Piano Concerto & Lyric Pieces (2015) 

Javier Perianes & BBC Symphony Orchestra o.l.v. Sakari Oramo

Twee facetten van Grieg, het Concerto en de Lyrische Stukken – en inderdaad van de artisticiteit van deze jonge Spaanse pianist – op een zeer aangename plaat.

⪢ Naar Gramaphone-pagina July 2015

Grieg & Moszkowski: Piano Concertos (2015) 

Joseph Moog & Deutsche Radio Philharmonie o.l.v. Nicholas Milton

Moog combineert zijn uitstekende Grieg Concerto met het minder bekende werk van Moszkowski, waardoor zijn opmerkelijke virtuositeit optimaal tot zijn recht komt.

⪢ Naar Gramaphone-pagina Sept. 2015

Overige in AppleMusic

Wonderland (2016) 

Alice Sara Ott & Bayerischen Rundfunks o.l.v. Esa-Pekka Salonen

Grieg & Schumann: Piano Concertos (1973) 

Radu Lupu & London Symphony Orchestra o.l.v. André Previn

Piano Concerto - Peer Gynt Suites Nos. 1 & 2 (2004) 

Lilya Zilberstein & Gothenburg Symphony Orchestra o.l.v. Neeme Järvi

Grieg: Piano Concerto & Chopin: Piano Concerto No. 2 (2000) 

Jean-Yves Thibaudet & Rotterdam Philharmonic Orchestra o.l.v. Valery Gergiev

Ballad for Edvard Grieg (2007) 

Leif Ove Andsnes & Berliner Philharmoniker o.l.v. Mariss Jansons

Tempos in the first movement are brisker, there’s a natural flow between sections and the cadenza is superbly phrased and thrillingly executed; the slow movement is arguably the most moving on disc (listen to the svelte cellos under the return of the big tune); and the finale scampers along full of Lisztian aplomb, with the second subject’s peroration leading to a shattering conclusion. (Gramophone)

Liszt, Grieg, Debussy, Ravel: Piano Works (2018) 

Arturo Benedetti Michelangeli & New York Philharnonic o.l.v. Rafael Fruhbeck de Burgos

Our own David Fanning thought it so outstanding that he saw ‘no point in listing any comparisons’. It is indeed an extraordinary performance that demands to be heard – a far cry from the cool, dispassionate Michelangeli we encounter all too often – with stunning, unrivalled virtuosity. (Gramophone)

Liszt: Piano Concertos Nos. 1 & 2 – Grieg: Piano Concerto (2011) 

Stephen Hough & Bergen Philharmonic Orchestra o.l.v. Andrew Litton

Schumann, Grieg & Saint-Saens: Piano Concertos (2009) 

Howard Shelley & Opera North Orchestra

It’s a performance that balances virtuosity with poetry in an ideal way, and is altogether a hugely underrated account on a most appealing CD. (Gramophone)

Piano Concerto & Incidental Music to "Peer Gynt" (2018) 

Jean‑Efflam Bavouzet & Bergen Philharmonic Orchestra o.l.v. Edward Gardner

This is an assured, robust performance to which Bavouzet brings his own brand of refined pianism – certainly the equal of Lipatti and Kovacevich – in a reading that is similar to and on a par with Shelley’s. (Gramophone)

Chasing the Butterfly (2010) 

Sigurd Slåttebrekk & Oslo Pnilharmonic o.l.v. Michail Jurowski

He is always on the qui vive, pushing things forwards, then relaxing into the most sublime reflection. And even after a lifelong familiarity with this much-loved work, it’s a performance that greatly moved me. The composer would surely have recognised a kindred spirit in Slåttebrekk – a pianist who plays all the notes, all of them most definitely in the right order. (Gramophone)