Stephen Hough & City of Birmingham Symphony Orchestra o.l.v. Sakari Oramo
Saint-Saëns zette het Franse concert op de kaart in een tijd waarin de Duitsers de muziekwereld in hun greep hadden. Terwijl zijn meeste landgenoten zich vooral op het operagebouw richtten, heerste Saint-Saënt in de concertzalen. Hij greep terug naar klassieke genres zoals symfonieën en sonates en componeerde niet minder dan tien concerten, waarvan vijf voor de piano. Het Tweede pianoconcert wordt vandaag de dag het vaakst opgevoerd, en het is niet moeilijk te horen waarom: het bevat een groot aantal aanstekelijke melodieën en roept diverse emoties op, van de duistere eerste beweging tot de vrolijke finale. Het werk begint met een retorische passage, uitsluitend gespeeld door de solist. Dit stuk doet direct denken aan een orgelprelude van Bach, hetgeen ook niet verrassend is, als je bedenkt dat Saint-Saëns de grootste organist van zijn tijd was en over een legendarisch improvisatietalent achter het klavier beschikte. Wat echt opmerkelijk is aan dit (typisch Franse) stuk is de manier waarop drama en vindingrijkheid, charme en vuur zo goed zijn gecombineerd. De pianist heeft de belangrijkste rol, maar de orkestrale begeleiding is zeker niet saai te noemen - eerder sferisch. Het werk vereist een pianist die over aanzienlijke vaardigheden beschikt, maar het ook aandurft om de luisteraar te charmeren. Stephen Hough is op beide gebieden de beste kandidaat. Het City of Birmingham Symphony Orchestra, onder leiding van de jonge dirigent Oramo, reageert attent op zijn spel. Het werk is onderdeel van een opname van alle composities van Saëns voor piano en orkest (niet alleen de concerten, maar ook de kortere werken) en alle musici geven blijk van hun bewondering voor deze op en top charmante muziek. Pianoconcert nr. 2 (1868) Camille Saint-Saëns 1001_5047.html nr = 5047 nr1 = 5 ./1001werk.php?nr=5046 ./1001werk.php?nr=5048 1001 Klassieke uitvoeringen | 1851-1900
|

The Complete Works for Piano and Orchestra (2001) Saint-Saëns zette het Franse concert op de kaart in een tijd waarin de Duitsers de muziekwereld in hun greep hadden. 1001 Klassieke uitvoeringen  Gramophone Monthly Choices 
Grieg & Saint-Saëns: Piano Concertos (2015) Vadym Kholodenko & Norwegian Radio Orch o.l.v. Miguel Harth-Bedoya Het eerste van twee Grieg-concerten op deze pagina, elk met een opwindende koppeling – in dit geval het Tweede Pianoconcert van Saint-Saëns. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Sept. 2015 
Saint-Saëns: Works for Piano & Orchestra (2022) Alexandre Kantorow & Tapiola Sinfonietta o.l.v. Jean-Jacques Kantorow Opnieuw een voltooiing van een concerto, en eentje die precies onthult waarom Alexandre Kantorow op de cover van dit nummer prijkt. ⪢ Naar Gramaphone-pagina June 2022 
Saint-Saëns: Original Works and Transcriptions for Solo Piano (2022) Cyprien Katsaris Een kans om de muziek van Saint-Saëns te vieren – en ook, zoals Jeremy Nicholas terecht suggereert in zijn recensie, de bijdrage aan het muziekleven van de pianist van deze opname, Cyprien Katsaris. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Awards 2022 Overige in AppleMusic 
Piano Concertos Nos. 2 & 5 (2007) Jean-Yves Thibaudet & L'Orchestre de la Suisse Romande o.l.v. Charles Dutoit 
Piano Concertos Nos. 1-5 (1981) Pascal Rogé & Philharmonia Orchestra o.l.v. Charles Dutoit 
The Complete Piano Concertos (2010) Anna Malikova & WDR Sinfonieorchester Köln o.l.v. Thomas Sanderling 
Piano Concerto No. 2 in G Minor, Op. 22 (2006) Emil Gilels & State Symphony Orchestra of the USSR o.l.v. Paavo Berlund 
Piano Concertos Nos. 1 - 5, "Wedding Cake" Caprice-Valse & "Africa" Fantaisie (1999) Jean-Philippe Collard & Royal Philharmonic Orchestra o.l.v. André Previn
|