Zweeds Radiokoor o.l.v. Claudio Abbado
Brahms 'Duitse requiem' was zijn grootste compositie en het werk dat hem uiteindelijk internationale faam zou opleveren. Het werk is niet op een Latijnse mis is gebaseerd, maar op een welgekozen selectie van teksten uit de Lutherse Bijbel, die meer gericht zijn op troost voor de nabestaanden dan op de onsterfelijkheid van de overledenen. Het requiem refereert aan de traditie van Duitse sacrale muziek, van J.S. Bach tot Schütz, en betekende het begin van een trend richting 'persoonlijke' requiems uit liturgische en niet-liturgische bronnen. Ondanks de grootsheid van de fuga's en de droefgeestige begrafenismars is Ein deutsches Requiem een intiem werk, met name in de verheven walsmuziek van de vierde beweging en de doordringende sopraansolo in de vijfde. Deze solo werd pas na de première van het werk toegevoegd en versterkt het idee dat Brahms het werk had gecomponeerd in reactie op het overlijden van zijn moeder, met wie hij een sterke band had. De paradoxale aard van intimiteit op grote schaal vormt het hart van de meeste muziek van Brahms. Zijn kennis van de geschriften was groot. De tekst is godsgericht, maar nergens expliciet christelijk, en Brahms legde het verzoek om dit 'gemis' te verbeteren naast zich neer. De aantrekkelijkheid van het werk is er alleen maar groter door geworden; dit universele karakter horen we slechts in enkele andere composities van gelijke omvang terug. De uitvoering van Claudio Abbado in Berlijn, live opgenomen, is een van de warmste en rijkste die het werk ooit ten deel zijn gevallen. Zijn tempo's zijn perfect beoordeeld en het Berliner Philharmoniker wordt ondersteund door het rijke, diepe gezang van twee uitstekende Zweedse koren. De solisten Cheryl Studer en Andreas Schmidt dwingen bewondering af, en de uitvoering heeft een zeldzame visionaire lading gekregen. Ein Deutsches Requiem (1868) Johannes Brahms 1001_5045.html nr = 5045 nr1 = 5 ./1001werk.php?nr=5044 ./1001werk.php?nr=5046 1001 Klassieke uitvoeringen | 1851-1900
|

Ein deutsches Requiem (1993) Ik geef toe dat "Duits" uitstekend zou kunnen worden vervangen door "menselijk"... Brahms in een brief aan Karl Reinthaler, de eerste dirigent van het werk Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
Ein Deutsches Requiem (1993) London Classical Players, Schütz Choir of London o.l.v. Sir Roger Norrington Norringtons uitvoering met historische instrumenten is strak en stevig 
Ein deutsches Requiem (1991) Charlotte Margiono & Monteverdi Choir o.l.v. Rodney Gilfry & Orchestre Révolutionnaire et Romantique o.l.v. John Eliot Gardiner Een warmere en grootsere uitvoering dan die van Norrington, hoewel de solisten minder indrukwekkend zijn 
Ein deutsches Requiem, Op. 45 (1993) Berliner Philharmoniker o.l.v. Rudolf Kempe Deze mono-opname uit 1955 is zeer intens Overige in AppleMusic 
Ein Deutsches Requiem, Op. 45 (1996) Orchestre des Champs-Elysées o.l.v. Philippe Herreweghe 
Ein deutsches Requiem (2012) Monteverdi Choir & Orchestre Révolutionnaire et Romantique o.l.v. John Eliot Gardiner
|