Elly Ameling & Gérard Souzay & Dalton Baldwin
Fauré schreef zijn eerste lied, 'Le papilon et la fleur', als schooljongen; zijn leraar Saint-Saëns tekende nog een spottend tekeningetje op het manuscript. Dit charmante lied markeert het begin van een interesse in de mélodie (het Franse kunstzinnige lied) die Fauré zijn hele leven zou bijblijven. Met Fauré's uitzonderlijke gave voor melodie, de intieme connectie tussen zijn muziek en de subtiliteit en flow van de Franse taal en zijn perfectionisme op het gebied van het uitwerken van muzikale ideeën leek het genre welhaast voor hem gemaakt. Gedurende zestig jaar ontwikkelden de liederen van Fauré zich van het tonale perspectief van de 19e eeuw en de decoratieve schoonheid van de art nouveau naar impressionistisch symbolisme en, uiteindelijk, het onafhankelijke pad van de 20e-eeuwse muzikale visionair. Fauré zette enkele van de mooiste gedichten uit zijn tijd op muziek, van Victor Hugo en Théophile Gautier tot Leconte de Lisle, Charles Baudelaire en Paul Verlaine. Met name deze laatste leidde tot een artistieke klik - Fauré koos de gedichten van Verlaine voor zijn beroemde, grensverleggende en waarschijnlijk mooiste liederencyclus, La bonne chanson (1892-1894). Later legde hij zich toe op de gedichten van de Belgische symbolist Charles van Lerberghe, resulterend in twee mysterieuze en fascinerende cycli, La chanson d'Eve (1906-1910) en Lejardin dos (1914). Zijn laatste cyclus van vier liederen, het eloquente en krachtige Lhorizon chimérique, zijn gebaseerd op gedichten van Jean de la Ville de Mirmont. De sopraan Elly Ameling en bariton Gérard Souzay, op gevoelige wijze begeleid door Dalton Baldwin, zingen hier Fauré's complete mélodies, inclusief de cycli. Ameling is een perfecte sopraan voor Fauré: licht van toon, precies, teder en subtiel. Souzay geeft blijk van een diepgewortelde empathie voor Fauré's verfijing, elegantie en gemaskerde sensualiteit. Mélodies ( 1861-1921) Gabriel Fauré 1001_5027.html nr = 5027 nr1 = 5 ./1001werk.php?nr=5026 ./1001werk.php?nr=5028 1001 Klassieke uitvoeringen | 1851-1900
|

Mélodies / Lieder (2006) Ik adoreer deze collectie. Marcel Proust over Fauré's La bonne chanson Niet (meer) in Apple Music Gramophone Monthly Choices 
Fauré: Complete Songs (2022) Cyrille Dubois & Tristan Raës * Record of the Month August 2022 * Een ambitieus project – alle 103 nummers van Fauré opgenomen door dezelfde zanger – maar dan wel met echte schoonheid en stijl gerealiseerd door tenor Cyrille Dubois en pianist Tristan Raës. Een geweldige prestatie. ⪢ Naar Gramaphone-pagina August 2022 
The Complete Songs of Fauré, Vol. 2 (2017) Diverse solisten & Malcolm Martineau Malcolm Martineau’s onderzoek naar Fauré’s liederen combineert een aantal hele cycli met zeldzaamheden, en volgt de eerste in het bieden van een aantal prachtige zangstukken aan de luisteraars. ⪢ Naar Gramaphone-pagina July 2017 Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
Mélodies (Collection trésors, remasterisé, mono version) (1958) Charles Panzéra & Magdeleine Panzéra-Baillot Uitmuntende, historische uitvoeringen van de bariton voor wie l'horizon chimérique geschreven werd 
Mélodies (1989) Barbara Hendricks & Michel Dalberto Een selectie van Fauré's mooiste liederen, gezongen door een betoverende sopraan 
La Bonne Chanson - French Chamber Songs (1996) Anne Sofie von Otter & Bengt Forsberg Bevat onder andere de zelden ten gehore gebrachte kamermuziekversie van La bonne chanson Overige in AppleMusic 
Mélodies Francaises (2008) Gérard Souzay & Dalton Baldwin 
Mélodies (1997) Bernard Kruysen & Noël Lee 
Icon (2012) Elly Ameling 
The Secret Fauré: Orchestral Songs & Suites (2018) Olga Peretyatko & Benjamin Bruns & Sinfonieorchester Basel o.l.v. Ivar Bolton
|