Dame Janet Baker & BBC Symphony Orchestra o.l.v. Reginald Goodall
De exacte aard van de relatie tussen Wagner en Mathilde Wesendonck (anders gezegd, of de relatie geconsummeerd werd) blijft een van de interessantste vragen voor Wagneronderzoekers. Over het algemeen bestaat de indruk dat Mathilde gedurende een korte periode in de jaren '50 van de 19e eeuw Wagners muze en vertrouwenspersoon was, maar dat ze de grens van het betamelijke niet overschreden. Mathilde was in ieder geval méér dan een seksobject: ze publiceerde een groot aantal gedichten en toneelstukken. Terwijl hij aan zijn eigen Tristan und Isolde werkte, aan het einde van 1857 en het begin van 1858, zette Wagner vijf van haar gedichten op muziek. Er zijn nauwe raakvlakken tussen beide werken, zowel op het filosofische als het muzikale vlak. De liederen zijn doordrongen van de ethos van Tristan en twee liederen ('lm Treibhaus' en 'Traume') noemde Wagner zelfs 'studies voor Tristan und Isolde'. In 'Der Engel'verbeeldt de dichteres een engel die neerdaalt uit de hemel om de menselijke ziel van haar lijden te verlossen. Het 'wiel van de tijd' in 'Stehe still' is een referentie aan het boeddhistische/Shoppen-haueriaanse concept van leven als eindeloze cirkel van lijden - met als enige verlossing het ontkennen van vleselijke behoeften. Janet Bakers uitvoering met Reginald Goodall is opgenomen in de Royal Festival Hall te Londen, in 1971. Bakers zang wordt gekenmerkt door helderheid en haar vermogen om de tekst een rijke, subtiele kleur te geven. Goodall was een van de grote Wagnerdirigenten van zijn tijd (of van alle tijden), en zijn gevoeligheid voor de textuur is in elke maat te horen. Wesendonck Lieder (1858) Richard Wagner 1001_5017.html nr = 5017 nr1 = 5 ./1001werk.php?nr=5016 ./1001werk.php?nr=5018 1001 Klassieke uitvoeringen | 1851-1900
|

Bruckner & Wagner (1971) Zolang ik adem, zal ik het blijven proberen ~ zo veel ben ik je wel schuldig. Mathilde Wesendonck, in een brief aan Wagner Niet (meer) in Apple Music Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
Mahler, Wagner & Wolf: Orchestral Songs (1990) Waltraud Meier & Orchestre de Paris o.l.v. Daniel Barenboim Samen met Mahlers Kindertotenlieder, door de grote mezzosopraan Waltraud Meier 
Strauss: Vier letzte Lieder - Wagner: Wesendonck-Lieder (1994) Cheryl Studer & Staatskapelle Dresden o.l.v. Giuseppe Sinopoli Samen met Strauss' vier laatste liederen 
Strauss: Overture and Dance, Duett-Concertino - Wagner: Wesendonk Lieder, Siegried Idyll & Träume (2005) Jard van Nes & Northern Sinfonia o.l.v. Richard Hickox Een uitmuntende versie door Hans Werner Henze Overige in AppleMusic 
Icon: Dame Janet Baker (2008) Dame Janet Baker & London Philharmonic Orchestra o.l.v. Sir Adrian Boult 
Wagner: Wesendonck-Lieder, Brahms: Alto Rhapsody, Mahler: 5 Lieder, Beethoven: Abscheulicher! (2006) Christa Ludwig & Philharmonia Orchestra o.l.v. Otto Klemperer 
Wesendonk Lieder; Tristan & Isolde: Prelude & Liebestod (1976) Jessye Norman & London Symphony Orchestra o.l.v. Colin Davis 
Wesendonck Lieder; Arias from Der fliegende Holländer, Rienzi & Die Feen (1971) Birgit Nilsson & London Symphony Orchestra o.l.v. Colin Davis 
Beethoven - Wagner - Verdi (2021) Lise Davidsen & London Philharmonic Orchestra o.l.v. Sir Mark Elder
|