Dietrich Fischer-Dieskau, Elizabeth Harwood o.l.v. Benjamin Britten
Goethes Faust heeft verschillende componisten geïnspireerd. Hoewel de meeste zich op de dramatische elementen van het toneelstuk hebben gericht, voelde Schumann zich meer aangetrokken tot de poëtische en filosofische aspecten; zo was hij de eerste die de mystieke laatste scène op muziek zette. Het werk betekende overduidelijk veel voor hem. Hij begon in 1844 met de compositie, na een uitputtende reis door Rusland, en bleef er gedurende een tiental jaren aan werken. De derde en laatste sectie van het werk werd voltooid in 1849 en opgevoerd als onderdeel van de viering van de honderdste geboortedag van Goethe, waarna Schumann scènes aan de eerste en tweede sectie bleef toevoegen. Helaas heeft hij het werk nooit in voltooide vorm gehoord; de eerste opvoering was in 1862, zes jaar na zijn dood. Schumann was van nature geen dramaturg en zijn muziek ontbeert de theaterelementen die men bijvoorbeeld wel aantreft in Berlioz'La damnation de Faust. De pracht van Schumanns Faust ligt in de liederlijke kwaliteiten. Zoals in de beste van zijn Lieder geeft hij iets prijs van het innerlijke gemoed en de gedachten van de personages. Hoewel slechts specifieke scènes uit Goethes toneelstuk worden behandeld, zijn met name Gretchen en Faust rijke personages - rijker dan in veel andere 19e-eeuwse muzikale bewerkingen. Het vereiste een meesterlijk liedschrijver zoals Benjamin Britten om de geïnspireerde lyriek en diepgang van Schumanns vergeten meesterwerk vorm te geven. Zijn opname is op alle fronten nog steeds de beste. Dietrich Fischer-Dieskau is de ideale Faust: intelligent, arrogant en hypergevoelig. Ook zijn collega's kwijten zich uitstekend van hun taak. Scenen aus Goethes Faust (1853) Robert Schumann 1001_5008.html nr = 5008 nr1 = 5 ./1001werk.php?nr=5007 ./1001werk.php?nr=5009 1001 Klassieke uitvoeringen | 1851-1900
|

Scenes from Goethe's Faust (1973) Schumann was de eerste die de mystieke laatste scène op muziek zette 1001 Klassieke uitvoeringen Gramophone Monthly Choices 
Robert Schumann: Szenen aus Goethes Faust, WoO 3 (2014) Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks o.l.v. Daniel Harding * Record of the Month December 2014 * Daniel Harding dirigeert met een geweldig gevoel voor tempo, gewicht en kleur en ondersteunt zijn eveneens goede zangers perfect in een werkelijk indrukwekkende live-opname. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Dec. 2014 Overige in AppleMusic 
Scenes from Goethe's Faust (Live) (2009) Netherlands Radio Choir & Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Nikolaus Harnoncourt 
Szenen Aus Goethes Faust (1998) Orchestre des Champs-Elysées o.l.v. Philippe Herreweghe
|