Staatskapelle Dresden o.l.v. Wofgang Sawallisch
Schumann wordt bovenal bewonderd als meester van de miniatuur; als componist van een reeks van briljante en wonderschone pianowerkjes en liederen. Hij hield zich echter ook bezig met grootschaliger vormen en verkende nieuwe manieren om zijn opvallende muzikale ideeën te organiseren en toch de elementaire klassieke vorm te behouden. Nergens was hij vernieuwender dan in zijn Vierde symfonie in D klein. Behorende tot de meest opvallende vernieuwingen in deze symfonie is de manier waarop de bewegingen zijn verbonden; ze vloeien welhaast zonder pauze in elkaar over. De mysterieuze overgang tussen het scherzo en de finale is een bewonderenswaardige coup de théötre en indicatief voor het algehele dramatische karakter van de symfonie. Er zijn ook belangrijke thematische connecties. De verwachte gespannen introductie tot de eerste beweging keert terug in de tweede beweging ('Romanze'), waarin het expressieve effect door de thematische context wordt omgegooid. Het centrale segment van de tweede beweging keert terug als het triogedeelte van het scherzo. Veel 19e-eeuwse componisten experimenteerden met melodisch geïntegreerde structuren, maar weinigen slaagden hier zo goed in als Schumann. Wolfgang Sawallisch' opname van de Vierde symfonie is een kroon op zijn vermaarde cyclus uit 1972. De eerste en laatste bewegingen spoeden zich gezwind voort, maar de dirigent verliest de lyriek van het werk nooit uit het oog. De frasen zijn door de gehele symfonie door middel van grote bogen met elkaar verbonden en verduidelijken zo de muzikale structuur. Sawallisch haalt bovendien het allerbeste spel uit de Dresden Staatskapelle. Symphonie nr. 4 (1851) Robert Schumann 1001_5003.html nr = 5003 nr1 = 5 ./1001werk.php?nr=5002 ./1001werk.php?nr=5004 1001 Klassieke uitvoeringen | 1851-1900
|

Symphonies Nos. 1-4 - Overture, Scherzo & Finale (2002) Nergens was Schumann vernieuwender dan in zijn Vierde symfonie in D klein. 1001 Klassieke uitvoeringen Gramophone Monthly Choices 
Schumann: The Symphonies (2014) Chamber Orchestra of Europe o.l.v. Yannick Nézet-Séguin Kleinere bezetting dan gebruikelijk, maar het resultaat is schitterend tot in detail: Nézet-Séguin bewijst waarom hij tot de meest veelbelovende leden van een opmerkelijk rijke generatie jonge dirigenten behoort. ⪢ Naar Gramaphone-pagina May 2014 
Schumann: Symphonies Nos. 1 & 4 (Live) (2020) Gürzenich-Orchester Köln o.l.v. François‑Xavier Roth Het vermogen van François-Xavier Roth om voortreffelijk spel te putten uit welk ensemble hij ook dirigeert, heeft veel Editor’s Choices opgeleverd: dit Schumann-album laat zien waarom. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Oct. 2020 Overige in AppleMusic 
Piano Concerto & Symphony No. 4 (2006) Martha Argerich, Gewandhausorchester Leipzig o.l.v. Riccardo Chailly 
Wiener Philharmoniker Symphony Edition, Vol. 1 Disk 23 track 6 t/m 9 (2012) Wiener Philharmoniker o.l.v. Leonard Bernstein 
Symphonies Nos.1 & 4 (2001) Philharmonia Orchestra o.l.v. Christian Thielemann 
Complete Symphonies (1998) Orchestre Révolutionnaire et Romantique o.l.v. John Eliot Gardiner
|