Steven Isserlis & Deutsche Kammerphilharmonie o.l.v. Christoph Eschenbach
Schumann schreef zijn Celloconcert in 1850, in een periode van inspiratie na zijn verhuizing naar Düsseldorf, waar hij de functie van muziekdirecteur had aanvaard. Dit was een korte tijd van stabiliteit vóór het begin van zijn ziekte, en hij zou het werk nooit opgevoerd zien. De cellist voor wie het concert was geschreven vond de laatste beweging te moeilijk en klaagde overeen gebrek aan lange melodielijnen. Na Schumanns dood zakte het werk in de vergetelheid, totdat de Spaanse cellist Pablo Casals er in het begin van de 20e eeuw nieuw leven inblies. Zelfs toen werd het concert door critici beschouwd als een afgeraffeld werk van een aftakelend componist, en van de laatste beweging werden dikwijls maar bepaalde delen gespeeld. Men was doof, aldus Casals, voor'een van de grootste werken die men kan beluisteren; vanaf het begin tot het einde is de muziek subliem.' Schumann had het werk nooit bedoeld als heroïsch concert. Aanvankelijk had hij het de titel Konzertstück gegeven; deze intentie wordt door het intieme arrangement voor cello en strijkkwartet gestaafd. Het werk wordt gekenmerkt door zeer persoonlijke, poëtische, romantische expressie. De twee kanten van Schumanns persoonlijkheid, door hemzelf Eusebius (bedachtzaam, filosofisch) en Florestan (onstuimig, extravert) genoemd, binden in de eerste beweging duidelijk de strijd met elkaar aan - de cello tegen de wilde trio's van het orkest. De tweede beweging geeft ons een kalme pathos van schitterende schoonheid, met een dalende vijfde interval die zijn geliefde vrouw Clara in gedachten brengt. De stormachtige laatste beweging ontvlamt in onstuimige, speelse virtuositeit. In onze tijd is het Steven Isserlis die zich het beste kan identificeren met Schumanns muzikale temperament. Hij heeft de stevige basis van de muziek van een soepel en gevoelig laagje voorzien. Celloconcert in A klein (1850) Robert Schumann 1001_4141.html nr = 4141 nr1 = 4 ./1001werk.php?nr=4140 ./1001werk.php?nr=5001 1001 Klassieke uitvoeringen | 1801-1850
|

Plays Schumann (1996) Dit werk brengt ons dichter hij het innerlijke leven van de componist dan welk ander concert dan ook. Steven Isserlis Niet (meer) in Apple Music Gramophone Monthly Choices 
Schumann: Violin Concertos & Phantasie in C Major, Op. 131 (2013) Baiba Skride & Danish National Symphony Orchestra o.l.v. John Storgårds De aangrijpende late werken van Schumann vormen een boeiend trio en Baiba Skride is hun ideale exponent. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Oct. 2013 Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
Schumann & Saint-Saëns: Concertos - Tchaikovsky: Variations rococo (1956) Mstislav Rostropovich & Benjamin Britten Rostropovichs vuur gebalanceerd door Brittens verfijning 
Cello Concerto, Piano Trio No. 1, 5 Stucke im Volkston (1993) Pablo Casals, Prades Festival Orchestra o.l.v. Eugene Ormandy Een gebrekkige opname uit 1953, maar toch een heroïsche interpretatie van dit werk Overige in AppleMusic 
Schumann (2018) Sol Gabetta 
Cello Concerto, Op. 129 & Saint-Saëns: Cello Concerto No. 1, Op. 33 (1969) Jacqueline du Pré & Philharmnia Orchestra o.l.v. Daniel Barenboim 
Cello Concerto - Adagio & Allegro - Fantasiestücke - 5 Stücke im Volkston (1989) Heinrich Schiff & Berliner Philharmoniker o.l.v. Bernard Haitink
|