Sviatoslav Richter
'Ik weet dat ik geen concert kan componeren voor virtuozen,' schreef Schumann aan Clara Wieck, virtuoos pianiste en toekomstig echtgenote. 'Ik moet een andere manier zien te vinden.' Dat was in 1839. Het duurde uiteindelijk zes jaar voordat hij die andere manier had gevonden. De eerste stap kwam in 1841, met een pianoconcert (bekend als'Fantasie') voor piano en orkest. Schumann legde de partituur echter opzij om haar pas in 1845 weer op te pakken. Nu boekte hij wel vooruitgang; binnen twee maanden had hij de Fantasie herzien en had hij twee contrasterende maar aanvullende bewegingen toegevoegd: een gracieus intermezzo en een dartelende rondo als finale. Schumanns 'andere manier' was een openlijke verwerping van het virtuoze dat normaal gesproken met het genre werd geassocieerd. Anders gezegd, het werk bevatte meer poëzie dan proza. Niet dat het concert gemakkelijk te spelen is (dat is niet zo), maar de uitdaging heeft meer te maken met muzikaliteit dan met technische vaardigheden. De orkestratie is subtiel, zo nu en dan gelijkend op kamermuziek. De pianist en de afzonderlijke orkestleden beginnen een soms serieuze, soms speelse, maar vaak gepassioneerde conversatie. Svjatoslav Richter weet de essentiële intimiteit van Schumanns Pianoconcert te vangen zonder de grotere gebaren te veronachtzamen. Zijn lezing van de eerste beweging behoort tot de meest wispelturige op de cd - hij benut de plotselinge stemmingswisselingen ten volle. Hij speelt het intermezzo met welgemeende tederheid en in de passages van de voor de rest pittige finale ontdekt hij een etherische subtiliteit die door andere pianisten verborgen is gebleven. Pianoconcert (1845) Robert Schumann 1001_4127.html nr = 4127 nr1 = 4 ./1001werk.php?nr=4126 ./1001werk.php?nr=4128 1001 Klassieke uitvoeringen | 1801-1850
|

Piano Concerto, Introduction & Allegro Appassionato, and Waldszenen (1958) Ik weet dat ik geen concert kan componeren voor virtuozen, Ik moet een andere manier zien te vinden. Robert Schumann aan zijn vrouw Clara Wieck Gramophone Monthly Choices 
Mendelssohn: Symphony No. 3 (2015) Maria João Pires & London Symphony Orchestra o.l.v. Sir John Eliot Gardiner Gardiner weet orkestrale texturen op briljante wijze te schetsen en blijkt een perfecte samenwerkingspartner voor Pires. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Jan. 2015 
Schumann: Piano Concerto & Piano Trio No. 2 (2015) Alexander Melnikov & Isabelle Faust & Jean-Guihen Queyras & Freiburg Baroque Orchestra o.l.v. Pablo Heras-Casado Tweede release in de ondernemende Harmonia Mundi Schumann-serie; Melnikov en collega's zijn fantastisch. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Sept. 2015 Overige in AppleMusic 
Clara & Robert Schumann: Piano Concertos (2023) Beatrice Rana & Chamber Orchestra of Europ o.l.v. Yannick Nézet-Séguin 
Grieg & Schumann: Piano Concertos (1971) Stephen Kovacevich & BBC Symphony Orchestra o.l.v. Colin Davis 
Grieg & Schumann: Piano Concertos (2003) Leif Ove Andsnes & Berliner Philharmoniker o.l.v. Mariss Jansons 'Andsnes wordt stevig ondersteund door Jansons en de Berliner Philharmoniker, waarbij hij niet alleen verfijnd maar ook dramatisch speelt in fel opwindende tutti's. De cellomelodieën van Schumann zijn heerlijk warm, met texturen in beide werken bewonderenswaardig helder, en Andsnes reageert volledig op Schumanns espressivo- en ritardando-verzoeken. ...' (Gramophone) 
Grieg & Schumann: Piano Concertos (1973) Radu Lupu & London Symphony Orchestra o.l.v. André Previn 
Schumann & Grieg: Piano Concertos (1982) Krystian Zimerman & Berliner Philharmoniker o.l.v. Herbert von Karajan
|