London Symphony Orchestra o.l.v. Claudio Abbado
Mendelssohn bezocht het land voor het eerst in 1829. Al tijdens die eerste trip leek hij het plan opgevat te hebben om een werk te componeren waarin hij zijn indrukken vorm kon geven. In 1830 voltooide hij de schets van de opening en stelde dat het mysterieuze eerste gedeelte direct geïnspireerd was door zijn bezoek aan Holyrood Palace: 'De nabijgelegen kapel is nu dakloos, overgroeid met gras en klimop, en bij het gebroken altaar werd Mary gekroond tot koningin der Schotten. Alles is in verval, vergaan, en blootgesteld aan de elementen. Hier, vandaag, heb ik de opening van mijn Schotse symfonie gevonden.' Desalniettemin bleef het werk tot 1842 onvoltooid. Het was de laatste symfonie die Mendelssohn zou voltooien. Het was de bedoeling van de componist om de vier bewegingen zonder onderbreking te laten spelen. Veel thema's zijn ook nauw aan elkaar gerelateerd. De eerste en laatste beweging zijn gericht op het duistere, sfeervolle en strijdachtige karakter van Schotland. De tweede beweging, een levendig scherzo, wordt gekenmerkt door charme en energie en bevat thema's van Schotse traditionele liederen en dansen (hoewel Mendelssohn toegaf niet echt van volksmuziek gecharmeerd te zijn). In de derde, langzame beweging laat de componist zich van zijn tederste kant zien en geeft hij toe aan zijn liefde voor zangerige melodieën. Claudio Abbado en het London Symphony Orchestra leveren een klassieke uitvoering van dit kleurrijke werk af. Ze weten de romantische warmte en het enthousiasme van Mendelssohn op schitterende wijze tot uitdrukking te brengen. Symfonie nr. 3 Schotse (1842) Felix Mendelssohn 1001_4118.html nr = 4118 nr1 = 4 ./1001werk.php?nr=4117 ./1001werk.php?nr=4119 1001 Klassieke uitvoeringen | 1801-1850
|

Symphonies Nos.3 "Scottish" & 4 "Italian" (1985) Meer dan welke andere symfonie dan ook vormt dit een geheel met sterke onderlinge verbanden. Robert Schumann over de 'Schotse' Symfonie Gramophone Monthly Choices 
Mendelssohn: Symphonies Nos. 1-5 (Live) (2017) Chamber Orchestra of Europe o.l.v. Yannick Nézet-Séguin * Record of the Month September 2017 * Nézet-Séguin benadert de symfonieën van Mendelssohn met een onderzoekende geest en een grote zorg voor kleur, waarbij de COE op briljante wijze reageert in deze indrukwekkende set. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Sept. 2017 
Mendelssohn: Symphony No. 3 (2015) Maria João Pires & London Symphony Orchestra o.l.v. Sir John Eliot Gardiner Gardiner weet orkestrale texturen op briljante wijze te schetsen en blijkt een perfecte samenwerkingspartner voor Pires. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Jan. 2015 
Mendelssohn: Symphonies (2024) Zurich Tonhalle Orchestra o.l.v. Paavo Järvi Een prachtige Mendelssohn-symfoniecyclus van dirigent Paavo Järvi, die zich afzet tegen het beste van de laatste tijd – rijk aan tonaal gewicht maar ook wonderbaarlijk licht van geest. ⪢ Naar Gramaphone-pagina May 2024 Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
Toscanini conducts Mendelssohn (2011) Arturo Toscanini De grote Italiaanse maestro geeft deze opwindende liveuitvoering een flinke adrenaline-injectie 
Symphonies 3 & 4 - Schumann: Symphonies 3 & 4 (2006) London Classical Players o.l.v. Sir Roger Norrington Norringtons orkest met historische instrumenten speelt het werk met een duidelijke textuur en een aantrekkelijke lyriek 
Symphonies Nos. 1 & 5 "Reformation" (1985) London Symphony Orchestra o.l.v. Claudio Abbado Twee van Mendelssohns minder bekende symfonieën Overige in AppleMusic 
Symphonies Nos 1-5 – Overtures – A Midsummer Night's Dream (2018) London Symphony Orchestra o.l.v. Sir John Eliot Gardiner 
Symphonies Nos. 3 & 4 (1992) Chamber Orchestra of Europe o.l.v. Nikolaus Harnoncourt
|