Wiener Philharmoniker o.l.v. Leonard Bernstein
Schumann schreef de schets van zijn Symfonie nr. 1 in slechts vier dagen, in januari 1841; binnen een maand was de gehele partituur afgerond. In die tijd woonde de componist in Leipzig. Zijn vrouw Clara was zwanger van hun eerste kind, en de stemming was dus verwachtingsvol. Schumann gaf later te kennen dat hij tijdens het schrijven van de symfonie gekweld werd door een intens 'verlangen naar de lente,' en zei dat hij deze smachtende kwaliteit in de muziek wilde laten doordringen. Dat hij een dergelijk omvangrijk werk in een dusdanig korte tijdsspanne heeft geschreven, zegt ook iets over het karakter van de muziek. De symfonie begint met een machtig geschal van trompetten en hoorns - een 'oproep tot ontwaken', in de woorden van de componist. Na een gewichtige, langzame opening begint het allegrogedeelte van de eerste beweging, met een uitbundigheid die nauwelijks in toom wordt gehouden door de vele lyrische onderbrekingen. Vanaf dat moment rept de symfonie zich voort. Zelfs in de nachtlelijke kalmte van de eerste beweging houden ademloze, achterliggende motieven de adrenaline stromende. Na een speels, gesyncopeerd scherzo wordt er in de finale een beeld van vreugde afgeschilderd, met hoorngeschal in de verte en een cadens voor de fluit die aan vogelgekwetter doet denken. Leonard Bernstein weet deze sfeer van overstromende vitaliteit uitstekend te vatten. Bernstein wordt geholpen door de schitterende toon en technische zelfverzekerdheid van het Wiener Philharmoniker, waarvan de leden zelfs in de adembenemend snelle stukken foutloos blijven spelen. Symfonie nr. 1 Lente (1841) Robert Schumann 1001_4114.html nr = 4114 nr1 = 4 ./1001werk.php?nr=4113 ./1001werk.php?nr=4115 1001 Klassieke uitvoeringen | 1801-1850
|

The Symphonies (1996) Na een speels, gesyncopeerd scherzo wordt er in de finale een beeld van vreugde afgeschilderd, met hoorngeschal in de verte en een cadens voor de fluit die aan vogelgekwetter doet denken. 1001 Klassieke uitvoeringen Gramophone Monthly Choices 
Schumann: Symphonies No. 1 (2012) Deutsche Kammerphilharmonie Bremen o.l.v. Paavo Järvi Het vindingrijke orkest wordt duidelijk bemand door spelers die heel goed naar elkaar luisteren. Een onvoorwaardelijke aanbeveling. ⪢ Naar Gramaphone-pagina March 2012 
Schumann: The Symphonies (2014) Chamber Orchestra of Europe o.l.v. Yannick Nézet-Séguin Kleinere bezetting dan gebruikelijk, maar het resultaat is schitterend tot in detail: Nézet-Séguin bewijst waarom hij tot de meest veelbelovende leden van een opmerkelijk rijke generatie jonge dirigenten behoort. ⪢ Naar Gramaphone-pagina May 2014 
Schumann: Symphonies Nos. 1 & 4 (Live) (2020) Gürzenich-Orchester Köln o.l.v. François‑Xavier Roth Het vermogen van François-Xavier Roth om voortreffelijk spel te putten uit welk ensemble hij ook dirigeert, heeft veel Editor’s Choices opgeleverd: dit Schumann-album laat zien waarom. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Oct. 2020 Overige in AppleMusic 
Symphonien 1 - 4 (2014) Berliner Philharmoniker o.l.v. Sir Simon Rattle 
Symphonies Nos.1 & 4 (2001) Philharmonia Orchestra o.l.v. Christian Thielemann 
Symphonies Nos. 1 & 3 (2020) London Symphony Orchestra o.l.v. John Eliot Gardiner
|