Sergei Rachmaninov
De eerste van Chopins grote sonates (de veel eerder geschreven nr. 1 kan gezien worden als vingeroefening voor nr. 2 en 3) is bekend geworden onder de naam van de derde beweging, die iets eerder was geschreven, in 1837. Commentatoren uit die tijd stonden versteld van de extreme verschillen tussen de bewegingen; Robert Schumann stelde dat Chopin 'vier van zijn wildste kinderen bijeen had gebonden.' De opening, met de dramatische retoriek, lijkt over een of andere tragedie te gaan. De figuratie die volgt is nerveus, niet-aflatend en op fundamenteel niveau melodieloos - in het geheel niet de manier waarop een conventionele sonatebeweging verloopt. In een goede opvoering grenst de totale impact van deze beweging aan doodsangst. In plaats van dit te laten volgen door een of andere muzikale'balsem', geeft Chopin ons een vibrerend, schuddend scherzo dat heen en weer loopt over de toonladders. Technisch wreed, in muzikaal opzicht wederom een apocalyptische beweging. Zelfs de befaamde begrafenismars brengt weinig troost; afwisselend somber, boos en glorieus, met een bijna orkestraal bereik van sonoriteit. Het trio zorgt voor een glinsterend contrast, met een eenvoudig thema dat langzaamaan warmer en overtuigender wordt. Maar als het openingsthema weer terugkeert, blijven we achter met luidende klokken en de eeuwigheid van de dood. Kan het nog erger? Chopins oplossing is origineel, met een springerige, etherische, spookachtige finale zonder duidelijk thema - slechts een deinende beweging. Onder de handen van Rachmaninov komen angst, schoonheid, impuls en emotionele dubbelzinnigheid samen op een manier die sindsdien niet meer is geëvenaard. Pianosonate nr. 2 in Bes klein Begravenismars (1839) Frédéric Chopin 1001_4107.html nr = 4107 nr1 = 4 ./1001werk.php?nr=4106 ./1001werk.php?nr=4108 1001 Klassieke uitvoeringen | 1801-1850
|

Piano Solo Recordings, Vol. 1 (2000) Ik ben bezig met een sonate in Bes klein die de bij jou bekende mars zal bevatten. Chopin, in een brief aan zijn vriend Juiian Fontana Gramophone Monthly Choices 
Vida breve: Bach, Busoni, Chopin, Liszt, Hough, Gounod (2021) Stephen Hough Stephen Hough volgt zijn Beethoven-concertalbum met een meer intieme, persoonlijke meditatie over leven en dood, een reis vol op Bach gebaseerde reflecties, en allemaal uitgevoerd met zijn gebruikelijke intelligentie en flair. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Feb. 2021 
Chopin (2023) Rafał Blechacz Het was in Chopin dat Rafał Blechacz voor het eerst naam maakte, en bijna twintig jaar later is zijn voortdurende onderdompeling in deze muziek onze winst; zijn interpretatieve beslissingen zijn volkomen overtuigend. ⪢ Naar Gramaphone-pagina April 2023 Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
Sonata No 2 Op. 35, Études Op. 25 (2003) Grigory Sokolov Een magistrale uitvoering van het werk, met veel drama en emotie 
Favorite Chopin, Vol. II (1987) Vladimir Horowitz Een zeer intrigerende uitvoering die bol staat van persoonlijkheid 
Piano Sonata No. 2, Nocturnes, Barcarolle & Scherzo (2000) Mikhail Pletnev Een zinderende, intense interpretatie, technisch perfect vastgelegd Overige in AppleMusic 
Piano Sonatas Nos. 2 & 3 (1985) Maurizio Pollini 
Sonatas & Etudes (2009) Yuja Wang
|