Sviatoslav Richter
Schumanns Fantasie begint met een van zijn meest bezielde bewegingen - een'treurzang'voor zijn geliefde Clara Wieck, van wie hij in die tijd gescheiden leefde. Het werk als geheel was echter bedoeld om fondsen te werven voor een standbeeld voor Beethoven, op te richten in Bonn, zijn geboortestad. De uit drie bewegingen bestaande Fantasie zag het levenslicht als 'Grote sonate'; de titels van de drie bewegingen ('ruïnes','trofeeën'en'palmkransen') refereren aan de fasen van Beethovens carrière. Beethovens invloed is ook merkbaar in de verwijzing naar zijn liederencyclus'An die ferne Geliebte'('voor een verre geliefde'). 'Hoor de liederen die ik voor jou heb gezongen, mijn lief;' luidt de tekst, en de referentie aan het einde van Schumanns eerste beweging suggereert een groot verlangen. De tweede beweging van de fantasie is een mars, die Clara als overwinningsmars voor terugkerende strijders zou interpreteren. De beweging bevat een vrolijker episode, over 'jonge dorpsmeisjes, gekleed in wit, elk met een krans in de hand, om de strijders te kronen.' De laatste beweging is een adembenemende nocturne. Bij één passage schreef Schumann de tekst 'in zalige vervoering'boven de schets - een stemming die kenmerkend is voor de hele beweging. In deze opname uit 1961 speelt Richter de linkshandige partijen van de eerste beweging met een bewonderenswaardige soepelheid. Hij schaart zich hiermee achter Liszt, die de beweging beschreef als 'bij uitstek dromerig... exact het tegenovergestelde van lawaaiig en zwaar.' Zijn heldere toon en afkeer van sentmentaliteit resulteren in een sublieme nocturne. Fantasie in C groot (1838) Robert Schumann 1001_4101.html nr = 4101 nr1 = 4 ./1001werk.php?nr=4100 ./1001werk.php?nr=4102 1001 Klassieke uitvoeringen | 1801-1850
|

Fantasie in C, Faschingsschwank aus Wien & Papillons (2002) Schumanns Fantasie begint met een van zijn meest bezielde bewegingen - een 'treurzang' voor zijn geliefde Clara Wieck, van wie hij in die tijd gescheiden leefde 1001 Klassieke uitvoeringen Gramophone Monthly Choices 
Schumann: Piano Works (2023) Fabrizio Chiovetta ‘Opvallend origineel en toch volkomen idiomatisch’, schrijft Patrick Rucker ter ere van dit schitterende recital van bekende Schumann-werken van Fabrizio Chiovetta, waarbij lyriek en virtuositeit in evenwicht zijn. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Feb. 2023 Overige in AppleMusic 
Kreisleriana & Fantasy, Op. 17 (2004) Evgeny Kissin 
Perspectives 6 (2014) Andreas Haefliger 
The 1980 Ambassador Auditorium Recital (2016) Youri Egorov 
Fantasies (2002) Youri Egorov 
The Complete Sony Recordings (2016) Martha Argerich
|