prev 1001 Klassieke uitvoeringen next

kop

Sviatoslav Richter


Schumanns Fantasie begint met een van zijn meest bezielde bewegingen - een'treurzang'voor zijn geliefde Clara Wieck, van wie hij in die tijd gescheiden leefde. Het werk als geheel was echter bedoeld om fondsen te werven voor een standbeeld voor Beethoven, op te richten in Bonn, zijn geboortestad. De uit drie bewegingen bestaande Fantasie zag het levenslicht als 'Grote sonate'; de titels van de drie bewegingen ('ruïnes','trofeeën'en'palmkransen') refereren aan de fasen van Beethovens carrière.

Beethovens invloed is ook merkbaar in de verwijzing naar zijn liederencyclus'An die ferne Geliebte'('voor een verre geliefde'). 'Hoor de liederen die ik voor jou heb gezongen, mijn lief;' luidt de tekst, en de referentie aan het einde van Schumanns eerste beweging suggereert een groot verlangen.

De tweede beweging van de fantasie is een mars, die Clara als overwinningsmars voor terugkerende strijders zou interpreteren. De beweging bevat een vrolijker episode, over 'jonge dorpsmeisjes, gekleed in wit, elk met een krans in de hand, om de strijders te kronen.'

De laatste beweging is een adembenemende nocturne. Bij één passage schreef Schumann de tekst 'in zalige vervoering'boven de schets - een stemming die kenmerkend is voor de hele beweging.

In deze opname uit 1961 speelt Richter de linkshandige partijen van de eerste beweging met een bewonderenswaardige soepelheid. Hij schaart zich hiermee achter Liszt, die de beweging beschreef als 'bij uitstek dromerig... exact het tegenovergestelde van lawaaiig en zwaar.' Zijn heldere toon en afkeer van sentmentaliteit resulteren in een sublieme nocturne.

nr = 4101

nr1 = 4

Fantasie in C, Faschingsschwank aus Wien & Papillons (2002) 

Schumanns Fantasie begint met een van zijn meest bezielde bewegingen - een 'treurzang' voor zijn geliefde Clara Wieck, van wie hij in die tijd gescheiden leefde

1001 Klassieke uitvoeringen

Gramophone Monthly Choices

Schumann: Piano Works (2023) 

Fabrizio Chiovetta

‘Opvallend origineel en toch volkomen idiomatisch’, schrijft Patrick Rucker ter ere van dit schitterende recital van bekende Schumann-werken van Fabrizio Chiovetta, waarbij lyriek en virtuositeit in evenwicht zijn.

⪢ Naar Gramaphone-pagina Feb. 2023

Overige in AppleMusic

Kreisleriana & Fantasy, Op. 17 (2004) 

Evgeny Kissin

Perspectives 6 (2014) 

Andreas Haefliger

The 1980 Ambassador Auditorium Recital (2016) 

Youri Egorov

Fantasies (2002) 

Youri Egorov

The Complete Sony Recordings (2016) 

Martha Argerich