Murray Perahia
De relatief prozaïsche titel Études Symphoniques vertelt ons dat Schumann iets geheel anders in gedachten had dan bij zijn karakteristieke werken, zoals Papillons, Carnaval en Davidsbündlertanze. Elk van deze etudes, of vingeroefeningen, is bedoeld als specifieke uitdaging voor de pianist, of het nu gaat om het snelle staccato met de rechterhand van nr. 3, het marsachtige koraalspel van nr. 4 of de alleen met de duimen gespeelde melodie met dooreengevlochten begeleiding van nr. 6. Toch is elke etude, net als de Études van Chopin, een volwaardig muzikaal werk. Dit was het meer publieke gezicht van Schumann, op een zeldzaam moment, zonder een verhaal te vertellen of een geheim te delen. Schumann kreeg het thema in 1834 opgestuurd door Baron von Fricken, met wiens dochter Ernestine hij indertijd nog verloofd was. Schumann gebruikte het thema als basis voor twaalf etudes - variaties, maar niet variaties van de kunstmatige soort. Deze etudes zijn gedurfd, expressief en gespeend van lege virtuositeit. Vreemd genoeg schrapte Schumann het thema voor de zinnenprikkelende laatste etude en gebruikte in plaats hiervan de muziek van 'Du Stolzes England, freue dich' ('trots Engeland, verheugt u!') uit Henrich Marshners opera Der Templer und die Jüdin ('de tempelier en de Jodin'). Hij deed dit als eerbetoon aan zijn Britse vriend en collega Sterndale Bennett, aan wie hij Études ook opdroeg. In deze opname onderstreept Murray Perahia zijn beheersing van de technische passages (de turbulente, zich herhalende akkoorden van nr. 2, het haarscherpe staccato met de rechterhand van nr. 3), maar ook zijn stilistische gevoeligheid (zoals in de Franse ouverture van nr. 8 en het dromerige, chromatische nr. 9). Hij brengt veel contrast aan tussen het melancholieke thema en de triomfantelijke geestdrift van de laatste variatie. Etudes Symphoniques (1835, rev. 1852) Robert Schumann 1001_4092.html nr = 4092 nr1 = 4 ./1001werk.php?nr=4091 ./1001werk.php?nr=4093 1001 Klassieke uitvoeringen | 1801-1850
|

Symphonic Etudes, Posthumous Etudes, Papillons (1977) Het onderwerp moet altijd in beeld blijven, maar door verschillend gekleurde lenzen worden vertoond Robert Schumann, aan Baron von Fricken Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
Piano Works Vol. 1 (1987) Vladimir Ashkenazy Een dartelende helderheid van Ashkenazy, inclusief de vijf etudes die Brahms uitgaf na Schumanns dood 
Symphonic Etudes, Op. 13 & Arabeske, Op. 18 - Ravel: Le tombeau de Couperin - Debussy: La plus que lente - Albeniz: Navarra (1981) Arthur Rubinstein Een jeugdige, 74 jarige Rubinstein, live opgenomen in 1961, in Carnegie Hall, New York 
Solo Piano Music (2007) András Schiff Veel inzicht, met name in de 'Eusebius'-bewegingen Overige in AppleMusic 
Etudes Symphoniques & Carnaval (2006) Pierre-Laurent Aimard
|