London Symphony Orchestra o.l.v. Tabea Zimmermann
Nadat hij in 1833 een concert van zijn eigen muziek had gegeven, werd Berlioz benaderd door bewonderaar Nicolö Paganini. De vermaarde virtuoos vroeg hem om een stuk te schrijven waarin hij met zijn recent aangeschafte altviool van Stradivari kon pronken. Berlioz begon met het werk, maar gaf naar goed gebruik het orkest de belangrijkste rol. Toen Paganini de partituur van de eerste beweging onder ogen kreeg, verloor hij de interesse.'Dit stuk kent te veel rusttekens,' klaagde hij. 'Ik moet onafgebroken kunnen spelen.' Berlioz voltooide het werk vervolgens naar eigen smaak en inzicht en beperkte de rol van de altviool tot een primus inter pares tussen de overige instrumenten. Harold in Italië is geïnspireerd door het gedicht Childe Harold's Pilgrimage van Lord Byron. Het werk illustreert echter geen specifieke passages uit het gedicht, maar draait om het concept van de reiziger die het leven van een afstand bekijkt; becommentariërend, maar niet participerend. De altviool speelt gedurende de vier bewegingen ('Harold in de bergen', 'De pelgrimsmars','Serenade'en'De roversorgie') verschillende versies van het eigen thema. In de finale, die schatplichtig is aan de Negende van Beethoven, worden de thema's uit de vorige bewegingen nog eens aangehaald, voordat de altviool door een orkestrale draaikolk wordt opgezogen. Paganini was, na het werk gehoord te hebben, galant genoeg om zijn fout toe te geven en overhandigde de componist een cheque van twintigduizend francs (destijds een dubbel jaarsalaris). Harold kreeg een extra duwtje in de rug na de transcriptie voor piano, in 1836 verricht door Frans Liszt. De grote Berliozdirigent Colin Davis heeft Harold drie keer opgenomen. Zijn laatste interpretatie van het werk werd vastgelegd in deze liveopname met het LSO, met Tabea Zimmermann als uiterst subtiel soliste. Harold en Italie (1834) Hector Berlioz 1001_4089.html nr = 4089 nr1 = 4 ./1001werk.php?nr=4088 ./1001werk.php?nr=4090 1001 Klassieke uitvoeringen | 1801-1850
|

Harold en Italie (2003) De solist moet hoffelijk voor de dag komen... zonder dat de aandacht wordt afgeleid van het orkest William Primrose in Walk on the North Side Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
Harold in Italy - Walton: Viola Concerto (2005) William Primrose & Boston Symphony Orchestra o.l.v. Sergey Koussevitzky De beste studio-opname (1944) 
Harold en Italie, Op. 16 (Mono Version) (1953) William Primrose & Royal Philharmonic Orchestra o.l.v. Sir Thomas Beecham Een nieuwe interpretatie van Primrose, onder leiding van een meesterlijke Berliozdirigent 
Harold in Italy - Les francs-juges - Love Scene from Romeo et Juliette - Rakoczy March (2011) William Primrose & NBC Symphony Orchestra o.l.v. Arturo Toscanini Een jongere Primrose, die niet onderdoet voor Toscanini Overige in AppleMusic 
Harold in Italy (1988) Pinchas Zukerman & Orchestre Symphonique De Montreal o.l.v. Charles Dutoit 
Harold in Italy & Tristia (1996) Gérard Caussé & Monteverdi Choir & Orchestre Révolutionnaire et Romantique o.l.v. John Eliot Gardiner 
Harold en Italie, Les Nuits d'été (2019) Tabea Zimmermann & Les Siècles o.l.v. François-Xavier Roth
|