Philharmonia Orchestra o.l.v. Guido Cantelli
In 1830, tijdens zijn culturele Europese rondreizen, vertoefde de jonge Felix Mendelssohn een jaar lang in Italië. De in Duitsland geboren componist, oud-wonderkind, was slechts 24 toen hij begon met wat later zijn Vierde Symfonie zou worden genoemd. Net zoals zijn Derde, 'Schotse' Symfonie was dit werk direct geïnspireerd door het land waarin hij verbleef. Volgens Mendelssohn vloeide deze 'Italiaanse' Symfonie direct voort uit alle aspecten van het land: het landschap, de mensen, de cultuur. De muziek is heerlijk overdadig. De eerste en laatste bewegingen ontlenen hun ritme aan traditionele Italiaanse dansen. De langzame beweging zou gebaseerd zijn op een pelgrimslied en het menuet wordt gekenmerkt door een weldadige warmte. Toch was Mendelssohn ontevreden over de symfonie; hij wilde zelfs de finale herschrijven, iets waaraan hij echter nooit toekwam. Dit verklaart ook waarom het werk pas na zijn dood werd uitgegeven, hoewel de première had plaatsgevonden in 1833, in Londen. Het zal niet verbazen dat de 'Italiaanse' Symfonie talloze keren is opgenomen. Een van de beste is de uitvoering van de Italiaanse dirigent Guido Cantelli en het Philharmonia Orchestra. Cantelli kwam vijfjaar later tragisch om het leven bij een vliegtuigongeluk in Frankrijk. Zijn joie de vivre in deze uitvoering is nog immer ongeëvenaard, en het is niet moeilijk te begrijpen waarom hij zo geprezen werd door landgenoot en beroemd dirigent Arturo Toscanini. Cantelli's orkest speelt foutloos, maar het meest aantrekkelijk is nog wel het enthousiasme dat van begin tot eind weerklinkt. Symfonie nr. 4, Italian (1833) Felix Mendelssohn 1001_4088.html nr = 4088 nr1 = 4 ./1001werk.php?nr=4087 ./1001werk.php?nr=4089 1001 Klassieke uitvoeringen | 1801-1850
|

Schubert: Symphony No. 8 "Unfinished" - Mendelssohn: Symphony No. 4, Op. 90 "Italian" (1957) Volgens Mendelssohn vloeide deze 'Italiaanse' Symfonie direct voort uit alle aspecten van het land: het landschap, de mensen, de cultuur. 1001 Klassieke uitvoeringen Gramophone Monthly Choices 
Mendelssohn: Symphonies Nos. 1-5 (Live) (2017) Chamber Orchestra of Europe o.l.v. Yannick Nézet-Séguin * Record of the Month September 2017 * Nézet-Séguin benadert de symfonieën van Mendelssohn met een onderzoekende geest en een grote zorg voor kleur, waarbij de COE op briljante wijze reageert in deze indrukwekkende set. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Sept. 2017 
Mendelssohn: Symphony No. 1 – Symphony No. 4 (2016) London Symphony Orchestra o.l.v. Sir John Eliot Gardiner Sir John Eliot Gardiner zet zijn Mendelssohn-onderzoek voort met een Eerste en Vierde van grote klasse, waarin zijn band met de muzikanten en de muziek duidelijk zichtbaar is. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Oct. 2016 
Mendelssohn: Symphonies (2024) Zurich Tonhalle Orchestra o.l.v. Paavo Järvi Een prachtige Mendelssohn-symfoniecyclus van dirigent Paavo Järvi, die zich afzet tegen het beste van de laatste tijd – rijk aan tonaal gewicht maar ook wonderbaarlijk licht van geest. ⪢ Naar Gramaphone-pagina May 2024 Overige in AppleMusic 
Symphony No. 1, Symphony No. 4 "Italian" (2016) London Symphony Orchestra o.l.v. Sir John Eliot Gardiner 
Symphonies Nos. 3, 'Scottish' and 4, 'Italian' (2013) Orchestra of the 18th Century o.l.v. Frans Brüggen 
Symphonies Nos. 4 "Italian" & 5 "Reformation" (2009) Berliner Philharmoniker o.l.v. Lorin Maazel 
Symphonies Nos. 3 & 4 (2016) Freiburger Barockorchester o.l.v. Pablo Heras-Casado 
Symphonies Nos. 3 "Scottish" & 4 "Italian" (1994) Academy of St. Martin in the Fields o.l.v. Sir Neville Marriner
|