prev 1001 Klassieke uitvoeringen next

kop

Juana Zayas


Met deze grensverleggende werken, als opus 10 en opus 12 uitgegeven in twee volumes van twaalf werken, bracht Chopin de etude, of vingeroefening, uit de oefenruimte en op het concertpodium. Chopin was zeker niet de enige die veeleisende etudes schreef, maar wat zijn Études boven de rest 'doet uitsteken (in ieder geval tot Liszt), was de manier waarop hij technische met muzikale uitdagingen combineerde en werken componeerde die leuk zijn om te horen én te spelen. Een pianist kan de Études niet benaderen zoals hij of zij de etudes van Czerny, Moscheles of Johann Cramer zou spelen - die van Chopin vereisen aandacht bij elke fraseherhaling en elke nuance, willen ze klinken zoals de behoren te klinken.

De uit Cuba afkomstige Juana Zayas is een pianiste die bekend is met elk element van deze ingewikkelde werkjes. Ze toont in haar interpretatie een diepgaand en ogenschijnlijk instinctief begrip. Ze voelt zich op haar gemak met de etudes, of het nu gaat om de moeiteloze chromatische schalen van opus 10 nr. 2, de koortsige nervositeit van opus 25 nr. 6 of het elegante spel van opus 10 nr. 7, waarin ze een solide melodie laat horen waar anderen de luisteraar eenvoudigweg overspoelen met noten. Ook in technisch opzicht speelt ze solide; ze laat zich niet intimideren door het overweldigende opus 25 nr. 8, de geluidsexplosie van op. 25 nr. 11 of het tumult van opus 10 nr. 12. De meer introverte stukken, zoals op. 10 nr. 3 en 6, krijgen een treffende verhalende kwaliteit. Enkele van deze etudes hebben in de loop der jaren bijnamen gekregen, maar in deze uitvoering is een extra beschrijving overbodig; de muziek zegt alles al.

nr = 4082

nr1 = 4

Etudes (Zayas) (1983 and 2005 Recordings) (2011) 

Met deze grensverleggende werken, als opus 10 en opus 12 uitgegeven in twee volumes van twaalf werken, bracht Chopin de etude, of vingeroefening, uit de oefenruimte en op het concertpodium

1001 Klassieke uitvoeringen

Gramophone Monthly Choices

Chopin: Études, Opp. 10 & 25 (2024) 

Yunchan Lim

* Record of the Month May 2024 *

Dit album met Chopin Études van onze coverartiest, pianist Yunchan Lim, is een meeslepende triomf – een werkelijk gedenkwaardig studiodebuut van een buitengewoon talent.

⪢ Naar Gramaphone-pagina May 2024

Chopin: Études Complete (2015) 

Zlata Chochieva

De jonge Russische pianiste volgt haar Rachmaninov-cd uit 2013 op met een prachtige set van Chopins Etudes, waarbij ze een prachtig betoverende toon behoudt, ondanks de uitdagingen en veranderingen in de stukken.

⪢ Naar Gramaphone-pagina Feb. 2015

Chopin: Études (2013) 

Jan Lisiecki

Lisiecki geeft ons eerst toongedichten en dan pas de studies. Zijn techniek is even onopvallend als moeiteloos vloeiend, beweeglijk en precies... de stralende kwaliteit van zijn muzikaliteit valt je bij elke stap op.

⪢ Naar Gramaphone-pagina Oct. 2013

Chopin: Études, Op. 10 & 25 (1960 recording; 2025 heruitgave) (2012) 

Maurizio Pollini

Wat een geweldige articulatie, wat een ontzagwekkende zekerheid en wat een griezelige technische perfectie. Alle liefhebbers van geweldig pianospel zullen dit aan hun collectie moeten toevoegen.

⪢ Naar Gramaphone-pagina Jan. 2012

Overige in AppleMusic

24 Études (Expanded Edition) (2002) 

Murray Perahia

Perahia's is de beste van alle moderne schijven van de Etudes, en Sony's geluid vangt al zijn kunstenaarschap.

Études (2013) 

Jan Lisiecki

Geen moment zou ik zonder gevierde opnames van Cortot, vroege Pollini en Ashkenazy en Perahia willen zijn, maar voor een gedenkwaardige muzikale recreatie staat Lisiecki alleen.

Études (1984) 

Maurizio Pollini

Met zijn eigen transcendentale techniek (en er zijn maar weinig levende pianisten die daarmee kunnen wedijveren) laat Pollini je niet beseffen dat er überhaupt problemen bestaan

Etudes (1975) 

Vladimir Ashkenazy

Godowsky: The Complete Studies on Chopin's Etudes (2000) 

Marc-André Hamelin

Pianisten die dapper genoeg zijn om deze muziek aan te pakken, zijn vaak tevreden geweest met het doornemen van de noten. Marc-André Hamelin, bekend om zijn bovenmenselijke technische beheersing, injecteert ze met het vereiste karakter, kleur en muzikaliteit, evenals adembenemende virtuositeit.