prev 1001 Klassieke uitvoeringen next

kop

Maria Callas & Gianni Raimondi
o.l.v. Gianandrea Gavazzeni


Anna Bolena was de opera die de reputatie van Donizetti ten noorden van de Alpen vestigde, in Parijs en in Londen. Het was deze eerste van drie bewerkingen van episodes uit de geschiedenis van de Tudors die hem optredens in La Scala bezorgde. Voor de eerste keer beschikte de componist over een libretto die zijn talent waard was, geschreven door de productieve Felice Romani.

Anna's larghetto 'Al dolce guidami', gezongen terwijl ze in de toren op haar beul wacht, is vervuld van oprechte gevoelens en gespeend van romantische sentimenten; de klagende begeleiding van de hoorn is meesterlijk. Romani's libretto, dat gebaseerd is op een tweetal eerdere toneelstukken, gaf Donizetto nieuwe mogelijkheden om de psychische gesteldheid van de personages te onderzoeken: Jane Seymour vervuld van wroeging vanwege haar overspel en de ongelukkige Percy, verliefd op Anna maar vastberaden om haar onschuld te respecteren.

Het is echter Anna's opera en geen enkele zangeres heeft een grotere stempel op de rol gedrukt dan Maria Callas. Het was Callas die het werk weer onder de aandacht bracht, in La Scala. In de radio-uitzending van het werk is Callas op haar best. Haar Anna is afwisselend teder, berustend en woest. Luister naar het gif waarmee ze de regel 'Anna! Ai giudici!'zingt, wanneer Enrico aangeeft dat ze haar onschuld voor het gerecht moet verdedigen; of haar zang in het laatste cabaletta 'Coppia iniqua', waarin haar coloratuur een aan waanzin grenzende kwelling suggereert.

nr = 4080

nr1 = 4

Anna Bolena (1997) 

Voor de eerste keer beschikte de componist over een libretto die zijn talent waard was, geschreven door de productieve Felice Romani.

1001 Klassieke uitvoeringen

Overige in AppleMusic

Anna Bolena (1988) 

Dame Joan Sutherland, Jerry Hadley & Orchestra of the Welsh National Opera o.l.v. Richard Bonynge

Anna Bolena (1973) 

Berverly Sills & John Alldis Choir & London Symphony Orchestra