Murray Perahia & Israël Filharmonisch Orkest o.l.v. Zubin Mehta
De nummering van Chopins twee pianoconcerten is ietwat misleidend. Het'eerste'pianoconcert in E klein werd een jaar na het 'tweede' werk in F klein gecomponeerd, hoewel het als eerste werd uitgegeven. Beide concerten stonden lange tijd bekend als overdreven pianogericht, met het orkest in een ondersteunende rol - als een ballet dat als decoratieve omlijsting fungeert voor de briljante pirouettes van de solist. Deze zienswijze negeert echter de historische context. De werken zijn geschreven in een tijd waarin de solist de belangrijkste rol vervulde, en hoe virtuozer het spel, hoe beter. Chopin gebruikte een ietwat gemankeerd model en bracht het naar nieuwe hoogten. Dit zijn zeker geen werken waarin het orkest kan schitteren, maar de melodieën stromen de luisteraar in overvloed tegemoet. Voor de concerten is een pianist nodig die niet bang is om in het middelpunt van de belangstelling te staan, maar tegelijkertijd bereid is het duet met orkestleden aan te gaan. Zuiver spel is een vereiste, evenals virtuositeit. Met name in de langzame bewegingen laat Chopin zijn lyriek horen en kan de pianist zijn fantasie dë vrije loop laten terwijl het orkest voor een hechte muzikale omlijsting zorgt. Pianist Murray Perahia is de meest overtuigende van alle vertolkers en laaft zich aan Chopins inventiviteit; de derde beweging van nr. 2 wordt gekenmerkt door jeugdige uitbundigheid. (Chopin was immers zelf nog in zijn tienerjaren toen hij deze werken schreef.) Zubin Mehta begrijpt exact wat er nodig is. Zijn overdadige dirigeren is onweerstaanbaar. Pianoconcerten 1 & 2 (1829, 1830) Frédéric Chopin 1001_4075.html nr = 4075 nr1 = 4 ./1001werk.php?nr=4074 ./1001werk.php?nr=4076 1001 Klassieke uitvoeringen | 1801-1850
|

Piano Concertos Nos. 1 & 2 (1989) De nummering van Chopins twee pianoconcerten is ietwat misleidend. Het'eerste'pianoconcert in E klein werd een jaar na het 'tweede' werk in F klein gecomponeerd, hoewel het als eerste werd uitgegeven. 1001 Klassieke uitvoeringen Gramophone Monthly Choices 
Chopin: Piano Concertos (2020) Benjamin Grosvenor & Royal Scottish National Orchestra o.l.v. Elim Chan * Record of the Month March 2020 * De briljante Benjamin Grosvenor brengt poëzie en prachtig vloeiende virtuositeit in deze concerten, geholpen door voortreffelijke en instinctieve orkestrale ondersteuning met dank aan dirigent Elim Chan. ⪢ Naar Gramaphone-pagina March 2020 
Chopin: Piano Concertos (2014) Ingrid Fliter & Scottish Chamber Orchestra o.l.v. Jun Märkl Fliter speelt met zoveel gratie en oprechtheid uit het hart – aangewakkerd door een aantal prachtige duetten met de fagottist van het Scottish Chamber Orchestra – dat ik snel overtuigd was. ⪢ Naar Gramaphone-pagina March 2014 Overige in AppleMusic 
Piano Concerto No. 1 & Ballades (Deluxe) (2016) Seong-Jin Cho & London Symphony Orchestra o.l.v. Gianandrea Noseda 
Piano Concertos Nos.1 & 2 (1989) Krystian Zimerman & Polish Festival Orchestra 
Piano Concertos Nos.1 & 2 (2012) Tamás Vásáry & Berlin Philharmonic o.l.v. Jerzy Semkow & Ivo Pogorelich & Chicago Symphony Orchestra o.l.v. Claudio Abbado 
Piano Concertos Nos. 1 & 2 (1990) Jorge Bolet & Orchestre Symphonique De Montreal o.l.v. Charles Dutoit 
Piano Concertos 1 & 2 (1994) Emanuel Ax, The Philadelphia Orchestra o.l.v. Eugene Ormandy 
Works for Piano & Orchestra (2017) Jan Lisiecki & NDR Elbphilharmonie Orchester o.l.v. Krzysztof Urbański
|