Mitsuko Uchida
Lange tijd werden de late pianosonates van Schubert gezien als te lang en te introspectief - en dan met name de laatste Pianosonate in Bes groot, d960.Toch is het juist deze eigenschap, door Schumann een 'hemelse lengte'genoemd, en de delicate balans tussen emotionele spanning en sublieme poëtische contemplatie die van deze werken de meest gevierde van Schubert (en zelfs van alle romantische pianomuziek) maken. De Sonate in Bes groot lijkt van alle drie het minst op Beethoven. Het werk doet eerder denken aan de uitgebreide lyriek van de Sonate in G groot (d894), maar neemt de luisteraar verder naar sublieme hoogten en contemplatieve extases. De eerste beweging (dat met reprises langer dan twintig minuten duurt) is plechtig, voor het grootste gedeelte pianissimo en voorzien van kortdurende climaxen. De langzame beweging is een wonder van intense, expressieve rust, vergelijkbaar met het Adagio uit het strijkkwintet dat Schubert in hetzelfde jaar schreef. De derde beweging is een levendig scherzo dat een plezierig intermezzo vormt voor de finale - een Hongaarse dans die (niet voor het eerst bij Schubert) een opvallende emotionele ambiguïteit onderstreept. Dit was het laatste instrumentale werk dat hij componeerde. Van de vele uitstekende uitvoeringen van deze grote sonate is die van Mitsuko Uchida bijzonder vanwege de foutloze finale en de geconcentreerde inleving. Ze neemt haar tijd, maar haar intensiteit en poëtische interpretatie houden de luisteraar bij de les. Uchida maakt Schuberts lange, golfende frasen toegankelijker dan de meeste andere pianisten, maar het is met name de langzame beweging waarin ze de aandacht van de luisteraar opeist en gedurende tien betoverende minuten vasthoudt. Dit is musiceren op z'n best en een overweldigende ervaring. Pianosonate in B flat, D960 (1828) Franz Schubert 1001_4073.html nr = 4073 nr1 = 4 ./1001werk.php?nr=4072 ./1001werk.php?nr=4074 1001 Klassieke uitvoeringen | 1801-1850
|

Piano Sonata D.960 & 3 Klavierstücke D.946 (1988) Soms leek het alsof ik niet in deze wereld vertoefde. Franz Schubert Gramophone Monthly Choices 
Franz Schubert: Works for Piano (2015) Sir András Schiff * Record of the Month June 2015 * Schiffs instrument van keuze hier – een fortepiano uit circa 1820, en een die rijk is aan verschillende tonen, goed vastgelegd door ECM – verleent een opmerkelijk gedetailleerde transparantie en intimiteit aan zijn fascinerende interpretatie van deze Schubertwerken. ⪢ Naar Gramaphone-pagina June 2015 
Schubert: Piano Sonatas, D. 959 & 960 (2017) Krystian Zimerman * Record of the Month October 2017 * Krystian Zimerman heeft een buitengewoon oor voor detail, zowel qua interpretatie als qua geluid; het is lang geleden dat hij zijn laatste solo-cd uitbracht, maar zowel de zeldzaamheid als de kwaliteit maken dit tot een bijzondere gebeurtenis. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Oct. 2017 
Schubert: Works for Solo Piano, Vol. 1 (2014) Barry Douglas De B-flat-Sonate lijkt een gedurfde manier om een solo-Schubertcyclus te beginnen – maar waarom ook niet? Douglas’ doordachte interpretatie zet de toon voor wat een fascinerende en persoonlijke reis zou moeten worden. ⪢ Naar Gramaphone-pagina May 2014 
Schubert (Piano Sonatas Nos 16 & 31) (2013) Maria João Pires De Portugese pianiste produceert zo'n prachtig, zacht geluid dat je al snel in de ban raakt van dat ene element in haar spel. ⪢ Naar Gramaphone-pagina May 2013 
Schubert: Piano Sonata No. 21 in B-Flat Major & 4 Impromptus, Op. 142 (2018) Marc-André Hamelin We kijken met spanning uit naar alle nieuwe opnamen van Marc-André Hamelin, een van onze meest nieuwsgierige en virtuoze pianisten. Dat deze Schubert-set de hoge aanbeveling van onze criticus verdient, bewijst waarom. ⪢ Naar Gramaphone-pagina June 2018 
Schubert: Piano Works, Trout Quintet, Lieder (2019) Artur Schnabel Een echte pianogigant; Schubertuitvoeringen die de kenmerkende dramatische en spontaan klinkende stijl van Artur Schnabel onthullen. ⪢ Naar Gramaphone-pagina April 2019 Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
Klaviersonate D. 960; Moments musicaux (1999) Wilhelm Kempff Het toppunt van Kempffs Schubertuitvoeringen; de meester geeft hier een zeer ontroerende interpretatie van dit krachtige werk weg 
Piano Sonata No. 21 D. 960, Moments Musicaux & Allegretto, D. 915 (2004) Stephen Kovacevich Kovacevich' krachtige uitvoering gaat gepaard met een ongebruikelijk dramatische en dreigende ondertoon 
Piano Sonatas No. 13 & No. 21 (1994) Radu Lupu Het eloquente, meestérlijke spel van Lupu
|