Bayreuth Festival Koor en Orkest o.l.v. Wilhelm Furtwangler
Beethovens Negende loopt van een mysterieus, onbestemd begin tot een onconventioneel slotstuk en kan met recht een van de meest uitdagende klassieke werken worden genoemd. De esthetische waarde komt deels voort uit de verschillende interpretaties van het slotstuk, dat begint met een verwijzing naar thema's uit eerdere bewegingen en eindigt met een eenvoudige melodie die door iedereen kan worden meegezongen (in een symfonie!). Dit noopte Wagner ertoe het muziekdrama als historisch onvermijdelijke ontwikkeling te gaan zien - een opvatting die werd gedeeld door Brahms, die Beethovens melodie gebruikte als instrumentale context voor zijn Eerste Symfonie. De structuur en betekenis van Beethovens Negende zijn nog steeds onderwerp van discussie - niet alleen omdat er geen eenduidig antwoord is te geven, maar ook omdat de discussie relevant blijft zolang de Negende door het werk zelf en Beethovens voortdurende relevantie de kern van de westerse muziekcultuur blijft vormen. De uitvoering van de Bayreuth Festival koor en orkest is uniek in de zin dat ze de grootsheid van Beethovens visie overbrengt. De interpretatie van dirigent Wilhelm Furtwangler, ontwikkeld samen met Heinrich Schenker, omvat een combinatie van elementaire kracht en een Dionysische spontaniteit. Het tempo schikt zich naar de contouren van de expressieve elementen. Vanuit een cosmetisch standpunt bezien is deze uitvoering rommelig, maar de indringende aard van de interpretatie overstijgt alle fouten. Symfonie nr. 9, 'Choral' Op. 125 (1824) Ludwig van Beethoven 1001_4050.html nr = 4050 nr1 = 4 ./1001werk.php?nr=4049 ./1001werk.php?nr=4051 1001 Klassieke uitvoeringen | 1801-1850
|

Symphony No. 9 in D Minor, Op. 125 "Choral" (2010) De structuur en betekenis van Beethovens Negende zijn nog steeds onderwerp van discussie. 1001 Klassieke uitvoeringen Gramophone Monthly Choices 
Beethoven: The Symphonies - Reflections (2013) Christiane Karg, Mihoko Fujimura, Michael Schade, Michael Volle, Bavarian Radio Symphony Chorus and Orchestra o.l.v. Mariss Jansons * Record of the Month December 2013 * Dit is een van die zeldzame momenten waarop je het gevoel hebt dat je er zelf bij aanwezig bent geweest. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Dec. 2013 
Beethoven: Symphonies 6-9 (2022) Le Concert des Nations o.l.v. Jordi Savall * Record of the Month February 2022 * Dit is een opwindende, fysieke, indringend muzikale en verkwikkende, levendige reeks van symfonieën van Beethoven, en een triomfantelijke tweede helft van de volledige cyclus van dirigent Jordi Savall. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Feb. 2022 
Beethoven: The Complete Symphonies (2024) Potsdam Chamber Academy o.l.v. Antonello Manacorda Op misschien wel de meest competitieve van alle symfonische velden brengt Antonello Manacorda ons een Beethoven-cyclus die enorm indrukwekkend en zeer plezierig is. ⪢ Naar Gramaphone-pagina July 2024 Overige in AppleMusic 
Symphony No. 9 in D Minor, Op. 125 "Choral" [Expanded Edition] (2004) Berliner Philharmoniker o.l.v. Claudio Abbado 
Symphony No. 9 (1984) Berliner Philharmoniker o.l.v. Herbert von Karajan 
Symphony No. 9 in D Minor, Op. 125 "Choral" (1992) Chamber Orchestra of Europe o.l.v. Nikolaus Harnoncourt 
Beethoven: The 9 Symphonies (2004) Wiener Philharmoniker o.l.v. Leonard Bernstein 
Symphony No. 9 "Choral" & Egmont Overture (2022) London Classical Players o.l.v. Sir Roger Norrington 
Symphonies Nos. 1-9 (1991) Chamber Orchestra of Europe o.l.v. Nicolaus Harnoncourt 
Symphonies Nos. 1 - 9 (Deluxe Edition) (2016) Berliner Philharmoniker o.l.v. Sir Simon Rattle
|