Dietrich Fischer-Dieskau & Jörg Demus
Wat moeten we denken van Schuberts schone Müllerin en de verliefde molenaarsleerling? Is de eerste liederencyclus van de componist gewoon een verhaal over onbeantwoorde liefde? Of is het een psychoseksuele verkenning, vol toespelingen en knipogen? Wat we zeker weten, is dat Schubert, bij wie kort ervoor syfilis was vastgesteld, veel van de muziek in het ziekenhuis schreef en zorgvuldig de gedichten koos uit een cyclus die Wilhelm Müller drie jaar eerder had gepubliceerd. De poëzie was als een soort competitief gezelschapsspel begonnen: een Liederspiel voor in de huiskamer, waarin alle rollen werden uitgespeeld en Müller zelf de jonge molenaar vervulde. Schubert zag meteen dat deze gedichten beter waren dan het gemiddelde feestspel. En zijn compositie, die het uitwendige ritme van de molensteen en het beekje combineerde met de rusteloze inwendige impuls van het verliefde hart, geeft zanger en pianist een nauwgezet uitgewerkt cardiogram. Ondertussen biedt de muziek bijna eindeloos veel mogelijkheden voor interpretatie en toon, omdat de mmingen van de molenaar steeds mee stromen met de molenbeek. Oorspronkelijk schreef Schubert de cyclus voor tenor, maar de bariton van Dietrich Fischer-Dieskau lijkt het gevoel van ongemak en spanning te vergroten, naarmate het rad van emoties blijft draaien. In deze vrij onlangs opgedoken opname stuwt Jörg Demus Fischer-Dieskau naar een sterke, gewaagde uitvoering, die resoneert van een gevoel van ontdekking (en dat ondanks het feit dat Fischer-Dieskau de cyclus al in 1949 voor het eerst uitvoerde en hem al tweemaal met Gerald Moore had opgenomen). Met de verbale opgewondenheid, de versmaten, de gemakkelijke stembuigingen en het perfecte tempo voor een stem op zijn hoogtepunt, heeft deze opname een frisheid die zo groen blijft als de cyclus zelf. Die schöne Müllerin (1823) Franz Schubert 1001_4046.html nr = 4046 nr1 = 4 ./1001werk.php?nr=4045 ./1001werk.php?nr=4047 1001 Klassieke uitvoeringen | 1801-1850
|

Die schöne Müellerin D. 795 & Four Lieder (2000) De jongen lijkt... aangetrokken door strijdige krachten. Graham Johnson Gramophone Monthly Choices 
Schubert: Die schöne Müllerin (2023) Konstantin Krimmel & Daniel Heide De poëtisch suggestieve stem van Konstantin Krimmel brengt op krachtige wijze zijn interpretatie van Schuberts tragische cyclus over, waarbij pianist Daniel Heide perfect aansluit bij zijn meeslepende visie. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Oct. 2023 
Schubert: Die schöne Müllerin (2024) Julian Prégardien & Kristian Bezuidenhout Frisse en spontane interpretaties van tenor Julian Prégardien, die op een prachtig klinkende fortepiano wordt bijgestaan door de immer fantasierijke Kristian Bezuidenhout. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Oct. 2024 Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
The Hyperion Schubert Edition, Vol. 25 – Ian Bostridge (1996) Ian Bostridge & Graham Johnson Een ontmoeting tussen leraar en leerling, als Fischer-Dieskau de gedichten reciteert die Schubert niet op muziek heeft gezet. 
Die Schöne Müllerin, Op. 25 D. 795 (2000) Jan Schultsz & Werner Güra Een prachtig gearticuleerde en geïnflecteerde tenoruitvoering uit 1999 Overige in AppleMusic 
Die schöne Müllerin (2005) Ian Bostridge & Mitsuko Uchida 
Die Schöne Müllerin Op.25 D.795 (2009) Matthias Goerne & Christoph Eschenbach 
Die schöne Müllerin (1992) Christoph Prégardien & Andreas Staier 
Die schöne Müllerin, D. 795 (2003) Christian Gerhaher & Gerold Huber 
Die schöne Müllerin, Op. 25, D. 795 (2010) Mark Padmore & Paul Lewis 
Die schöne Müllerin, Op. 25, D. 795 (2021) Andrè Schuen & Daniel Heide
|