Concertgebouworkest Amsterdam o.l.v. Leonard Bernstein
Schuberts 'Unvollendete' symfonie is een goed voorbeeld van een populair en mysterieus werk. Schubert lijkt een symfonie van vier bewegingen 'in B klein'te hebben willen schrijven, maar hij voltooide slechts de eerste twee. In die tijd, 1822, begon hij ook aan een symfonie'in E klein/groot' die hij evenmin voltooide. (Deze wordt nu nr. 7 genoemd, wat verwarrend is, omdat dat nummer soms aan de 'Unvollendete' wordt gegeven en de 'Grote in C groot' nummer 8 krijgt.) Hij begon aan het werk in B klein - met schetsen van ideeën voor een scherzo en schijnbaar zonder aan de laatste beweging te denken.Toch leverde hij de twee eerste bewegingen af aan de Stiermarkse Muziekvereniging als dank voor een diploma, al werd de symfonie pas in 1865 uitgevoerd. Misschien vond Schubert dat de beide bewegingen elkaar zo goed aanvulden dat dit genoeg was, of het lukte hem niet bij het componeren van het gebruikelijke scherzo en de finale om de visionaire intensheid van de eerste delen te bereiken. Ze vormen inderdaad een weergaloos paar, muziek die zeer persoonlijk en vooruitstrevend is - door kracht, voorspelling, schoonheid en mysterie. Leonard Bernstein maakte deze opname in 1987, aan het eind van zijn carrière in een tijd dat zijn muzikale ingrepen tot sterk uiteenlopende reacties leidden. Voor dit tweedelige werk vond hij een directe aanpak, met een tempo en frasering die doordringen tot de kern van de muziek, terwijl hij contrasten en accenten aanbrengt om een emotionele reis in kaartte brengen. Waarheen blijft de vraag. In de eerste beweging balanceert Bernstein bekwaam impuls en reflectie en in de tweede zorgt hij voor een poëtische verfijndheid die ontroert en in vervoering brengt, met veel gevoel gespeeld door het Concertgebouworkest. CA Symfonie nr. 8, 'Unvollendete' (1822) Franz Schubert 1001_4044.html nr = 4044 nr1 = 4 ./1001werk.php?nr=4043 ./1001werk.php?nr=4045 1001 Klassieke uitvoeringen | 1801-1850
|

Symphonies Nos. 5 & 8 "Unfinished" (1989) Waar hebben we geluk voor nodig, als ongeluk het enige aantrekkelijke is dat we nog hebben? Franz Schubert Gramophone Monthly Choices 
Schubert: Symphonies Nos. 8 (2022) Gewandhausorchester Leipzig o.l.v. Herbert Blomstedt Herbert Blomstedt, nu 94, put uit een leven vol Schubertiaanse wijsheid, ervaring en genegenheid in wat David Threasher ‘een nogal bijzondere opname’ noemt. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Sept. 2022 
Schubert: Symphonies Nos. 8 & 9 (2022) Le Concert des Nations o.l.v. Jordi Savall Jordi Savall en Le Concert des Nations volgen hun uitstekende Beethoven-cyclus met een historische combinatie van twee Schubert-symfonieën, beide met overtuigende uitvoeringen. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Nov. 2022 
Schubert: The Symphonies (heruitgave) (2021) Chamber Orchestra of Europe o.l.v. Nikolaus Harnoncourt ‘Briljant gespeelde uitvoeringen, gevangen in een warme, heldere akoestiek’, schrijft recensent Richard Wigmore over deze live-opnames uit 1988, die hier voor het eerst worden uitgegeven. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Jan. 2021 Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
The Ten Symphonies (2002) Academy of St. Martin in the Fields o.l.v. Sir Neville Marriner Een voortreffelijk directe benadering met de door Brian Newbould 'voltooide' vier delen 
Symphonies No. 8 "Unfinished" and No. 9 "The Great" (1992) Cleveland Orchestra o.l.v. George Szell Grondig voorbereid en symfonisch nauwgezet 
8 Symphonies; Rosamunde; Grand Duo (1988) Chamber Orchestra of Europe o.l.v. Claudio Abbado Met Schuberts manuscript geeft Abbado vorm aan een verfijnde en berustende versie Overige in AppleMusic 
The Symphonies (1993) Royal Concertgebouw Orchestra o.l.v. Nikolaus Harnoncourt 
The Complete Symphonies (1997) Anima Eterna Brugge o.l.v. Jos van Immerseel 
Symphony No. 8 in B Minor, D. 759 "Unfinished" & Symphony No. 9 in C Major, D. 944 "The Great" (2022) B'Rock Orchestra o.l.v. René Jacobs 
Unfinished & The Great Symphonies (2023) Dresdner Philharmonie o.l.v. Marek Janowski
|