Maurizio Pollini
Beethoven bleef in zijn pianosonates steeds de vorm aanpassen en dat leidde tot het zeer onorthodoxe ontwerp van zijn laatste, op. 111, die uit slechts twee bewegingen bestaat: een Allegro, gevolgd door een Adagio. Er is geen 'finale' - wat Beethovens Franse uitgever ertoe bracht te informeren of er een ontbrekende derde beweging bij de kopiist was achtergebleven. Maar de twee bewegingen steunen op elkaar en lossen elkaar op, zodat een evenwichtig geheel ontstaat. De beroering van de eerste wordt beteugeld door de verheven sereniteit van de tweede. Samen hebben ze contrasten op veel niveaus en een commentator omschreef ze respectievelijk als de'materiële en de spirituele wereld'. Naar verluidt bekende Beethoven dat hij geen tijd had gehad om een derde beweging te schrijven, maar een extra deel lijkt overvloedig. Zoals de orgelleraar Wendell Kretschmar in de Faust van Thomas Mann zegt: 'Een derde beweging? Een nieuwe benadering? Een terugkeer na dit vertrek - onmogelijk!' Niettemin zet Beethoven zijn preoccupatie met de fuga voort met een verdergaande vormvariatie en lange trillers. Maurizio Pollini's beheersing van het elementaire drama en de donderende geest van de eerste beweging is onvermoeibaar: hij introduceert het snaterende, ruwe eerste fugathema met gepast geweld en zijn vermogen om lijnen van contrapunten te verhelderen is verrukkelijk. De directe verstilling van het ariettathema van de tweede beweging is weifelend en van het verre geronk van de bas in de vierde variatie tot het einde heeft het stuk voortdurend iets ijls. Na drie decennia is deze opname nog steeds een hoogtepunt van interpretatie en pianistiek. Pianosonate No. 32 in C klein, op. 111 (1822) Ludwig van Beethoven 1001_4043.html nr = 4043 nr1 = 4 ./1001werk.php?nr=4042 ./1001werk.php?nr=4044 1001 Klassieke uitvoeringen | 1801-1850
|

Piano Sonatas, Op. 106 "Hammerklavier" &, Op. 111 (2001) Ja, opus 111 gaat over een glorieuze dood, nietwaar? De dirigent Kurt Sanderling, geciteerd door de pianiste Mitsuko Uchida Gramophone Monthly Choices 
Beethoven: Piano Sonatas, Vol. 3 (2016) Jean-Efflam Bavouzet * Record of the Month December 2016 * Dit is een werkelijk opmerkelijke prestatie. Bavouzets spel lijkt persoonlijkheid en precisie, warme individualiteit met dienstbaarheid aan de partituur in evenwicht te brengen. Een zeer fijne Beethoven-sonateserie bereikt zijn einde. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Dec. 2016 
Beethoven: Piano Sonatas Op. 109, 110 & 111 (2019) Steven Osborne * Record of the Month May 2019 * Uitstekend pianospel van Steven Osborne – van extreme verfijning tot energiek drama, alles in deze late sonates van Beethoven voelt nieuw doordacht. ⪢ Naar Gramaphone-pagina May 2019 
Beethoven: The Late Piano Sonatas (2013) Igor Levit Zelfs als je het oneens bent met dit of dat interpretatieve detail, is de pure overtuiging van Igor Levits spel betoverend. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Nov. 2013 
Beethoven: Complete Piano Sonatas (2019) Igor Levit De albums van Igor Levit hebben een pianist onthuld met een opmerkelijke reflectie en verfijning van de toets. Zijn complete overzicht van Beethovens sonates is een mooie prestatie en een waardevolle toevoeging aan de catalogus. (Gramophone) Levit voelt zich bij elk stuk even betrokken... Bovenal is er het gevoel volledig één te zijn met Beethoven zelf. En dat maakt dit uiteindelijk zo'n geweldige prestatie. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Awards 2019 
In Concert (Live) Beethoven & Liszt Piano Sonatas (2019) Till Fellner Nieuwe serie Twee zeer boeiende uitvoeringen, opgenomen met een tussenpoos van acht jaar, van twee monumentale werken – waaronder Beethovens Opus 111, afkomstig uit Fellners tournee door de sonatecyclus van de componist. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Jan. 2019 
Beethoven: Piano Sonatas Nos 30‑32 (2023) Anne Queffélec Gebaseerd op tientallen jaren wijsheid biedt Anne Queffélec ons een album aan met Beethovens laatste drie pianosonates, rijk aan fantasierijke persoonlijkheid en spirituele diepgang, en een weerspiegeling van een duidelijke vreugde in deze tijdloze muziek. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Feb. 2023 Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
The Late Sonatas (1988) Richard Goode Diepgang en niet weinig flair van een belangrijk hedendaags vertolker van de sonates van Beethoven 
Piano Sonatas Nos. 30, 31 & 32 (2006) Mitsuko Uchida Uchida's eerste opname van pianosonates van Beethoven wordt gekenmerkt door een rijkdom aan passie en reflectie 
Live at Carnegie Hall (2001) Mikhail Pletnev De onstuimige Rus in een kenmerkend spontane live-uitvoering in Carnegie Hall Overige in AppleMusic 
Piano Sonata, Op. 111 / Schumann: Symphonic Etudes; Toccata (1982) Ivo Pogorelich
|