François-Frédéric Guy
De 'Hammerklavier' is een toppunt, niet alleen van de pianosonates van Beethoven maar van de pianoliteratuur in het algemeen. De enorme schaal en de technische, intellectuele en interpretatieve eisen vormen een gigantische uitdaging voor zelfs de meest getalenteerde pianist. De explosief expressieve spanwijdte van het werk is van belang, gezien Beethovens steeds grotere financiële problemen van dat moment, zijn strijd om de voogdij over zijn neef na het overlijden van zijn broer en zijn bijna volledige doofheid. Nu Beethoven zich meer en meer in zichzelf opsloot, werden zijn gedachten en ideeën steeds radicaler. De agressieve fuga van de laatste beweging is op zich al extreem, maar de hartverscheurende introspectie van het Adagio van de derde beweging opent een ver verschiet van een emotioneel uitputtende reis. Met deze sonate bracht Beethoven een nieuwe fascinatie voor schaal teweeg, die al gauw werd weerspiegeld in de D/aM/'-variaties, Symfonie nr. 9 (Koorsymfonie) en de Missa solemnis; en hij wist dat hij voor de pianisten van de toekomst schreef. De jonge Franse pianist Frangois-Frédéric Guy keerde terug tot deze sonate voor een tweede opname in 2005, die verbluffend is door zijn virtuositeit en helderheid. De eerste beweging heeft een onweerstaanbare voortstuwing. Na een klein scherzo volgt een werkelijk fascinerend, traag Adagio, dat zeer meeslepend is door de intimiteit en het gevoel van een zich ontvouwende fantasie. Hier toont Guy het wezen van de romantiek en hij doet hetzelfde in het hemelse, bijna lisztiaanse openingsakkoord van de finale, voordat hij zich in de moeilijke, met trillers overladen, driedelige fuga stort met niet-aflatende kracht, concentratie en stijl. Pianosonate No. 29 in B flat major, op. 106 Hammerklavier (1818) Ludwig van Beethoven 1001_4037.html nr = 4037 nr1 = 4 ./1001werk.php?nr=4036 ./1001werk.php?nr=4038 1001 Klassieke uitvoeringen | 1801-1850
|

Piano Sonatas (Pathétique & Hammerklavier) (2006) Het is altijd een uitdaging om je te meten met deze sonate... François-Frédéric Guy over de 'Hammerklavier' Gramophone Monthly Choices 
Beethoven: Piano Sonatas, Vol. 3 (2016) Jean-Efflam Bavouzet * Record of the Month December 2016 * Dit is een werkelijk opmerkelijke prestatie. Bavouzets spel lijkt persoonlijkheid en precisie, warme individualiteit met dienstbaarheid aan de partituur in evenwicht te brengen. Een zeer fijne Beethoven-sonateserie bereikt zijn einde. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Dec. 2016 
Beethoven: Piano Sonatas (2018) Murray Perahia * Record of the Month March 2018 * Murray Perahia, een van de beste pianisten van vandaag de dag, brengt intelligentie, gratie en virtuositeit in deze bekendste sonates – een schitterende opname van echt drama en schoonheid. ⪢ Naar Gramaphone-pagina March 2018 
Alessio Bax Plays Beethoven: Hammerklavier & Moonlight Sonatas, The Ruins of Athens (2014) Alessio Bax Een krachtige, persoonlijke en geheel succesvolle overwinning op de angstaanjagende uitdagingen van het Hammerklavier door een van de indrukwekkende jonge pianisten die we vandaag de dag zo gelukkig zijn te hebben. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Nov. 2014 
Beethoven: The Late Piano Sonatas (2013) Igor Levit Zelfs als je het oneens bent met dit of dat interpretatieve detail, is de pure overtuiging van Igor Levits spel betoverend. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Nov. 2013 
Beethoven: Complete Piano Sonatas (2019) Igor Levit De albums van Igor Levit hebben een pianist onthuld met een opmerkelijke reflectie en verfijning van de toets. Zijn complete overzicht van Beethovens sonates is een mooie prestatie en een waardevolle toevoeging aan de catalogus. (Gramophone) Levit voelt zich bij elk stuk even betrokken... Bovenal is er het gevoel volledig één te zijn met Beethoven zelf. En dat maakt dit uiteindelijk zo'n geweldige prestatie. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Awards 2019 
Beethoven: Sonata No. 29 (2016) Nelson Goerner Een van de twee uitstekende Hammerklaviers deze maand, die verschillende visies op Beethoven bieden; Goerner neemt ons mee op een ware reis vol ontdekkingen, openbaringen, verfijning en vreugde. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Oct. 2016 
Beethoven: Piano Sonatas, Op. 90, 101 & 106 (2016) Steven Osborne De tweede van de twee uitstekende Hammerklaviers deze maand, die verschillende visies op Beethoven bieden. Beide schijven zijn vakkundig opgenomen en reproduceren een rijk, volledig dimensionaal geluid. Elk kan worden beschouwd als representatief voor het huidige ethos dat de uitvoering van Beethoven op de moderne piano omlijst. Geniet van de rijkdom! ⪢ Naar Gramaphone-pagina Oct. 2016 Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
Sonates Pour Piano, Vol. 2 (2006) Paul Lewis Somber gekleurd, breed geïnterpreteerd en opmerkelijk zelfverzekerd 
Piano Sonatas Op. 101 & 106 (1996) Louis Lortie Louis Lortie levert een vloeiende en aantrekkelijk gedetailleerde 'Hammerklavier' af 
The Late Piano Sonatas (1997) Maurizio Pollini Stuwende kracht in de eerste beweging van een beroemd liefhebber van Beethoven-sonates
|