prev 1001 Klassieke uitvoeringen next

kop

Massimo Quarta


Samen met Caruso en Toscanini is Nicolo Paganini een van het handvol Italianen die hun specifieke tak van muziek verpersoonlijken. Paganini's beheersing van de viool was zo absoluut dat hij in zijn tijd werd beschouwd als de belichaming van virtuositeit, een voorbeeld zelfs voor andere instrumenten, net als Liszt.Toch had hij maar weinig volgelingen en na zijn dood (en die van Alessandro Rolla) belandde de Italiaanse instrumentale muziek in een dal dat een eeuw duurde. Als componist was hij al spoedig vergeten en pas eind 20e eeuw werd zijn muziek herontdekt.

Een uitzondering op de regel was zijn reeks van 24 capriccio's, die in 1824 werd uitgegeven en een nieuwe norm voor viool stelde. Het beroemdst is nr. 24, een reeks variaties op een prachtig thema die andere componisten, zoals Brahms en Rachmaninov, heeft gestimuleerd, maar alle stukken zijn de moeite waard. Paganini was een kind van zijn tijd en was sterk beïnvloed door vroege ottocento opera-componisten en de bel canto-stijl van zingen, maar binnen die grenzen was hij een vindingrijk en melodieus componist.

De afgelopen decennia hebben veel goede violisten ons de complete reeks capriccio's gegeven. De belangrijkste verdienste van de opname van Massimo Quarta is dat hij, net als voorheen Salvatore Accardo, de in wezen Italiaanse muziek terughaalt naar Italië. Met uitstekende techniek en afgewerkte stijl geeft hij elk van de 24 stukken individualiteit maar geen eigenaardigheid. De opname is heel goed, zodat de boventonen van de schitterende viool die hij bespeelt -de Stradivarius'Maréchal Berthier'uit 1716, die ooit van Franz von Vécsey was - een overtuigende klank hebben.

nr = 4034

nr1 = 4

24 Caprices (2005) 

Paganini's beheersing van de viool was zo absoluut dat hij in zijn tijd werd beschouwd als de belichaming van virtuositeit.

1001 Klassieke uitvoeringen

Gramophone Monthly Choices

Paganini: 24 Caprices — Caprices by Berlioz, Cervelló, Kreisler, Ortiz, Saint-Saëns, Sarasate, Wieniawski (2025) 

María Dueñas

* Record of the Month March 2025 *

María Dueñas brengt verbeelding, persoonlijkheid en immense virtuositeit naar Paganini's Caprices en biedt vervolgens een fascinerende studie van het genre aan de hand van werken tot op de dag van vandaag.

⪢ Naar Gramaphone-pagina March 2025

Paganini Fantasy (2014) 

Nemanja Radulović

Je moet vanaf het begin weten dat je in volkomen veilige handen bent met werken van zo'n vurige virtuositeit; en dat ben je. Vanaf de openingsscène van Caprice is het een opwindende rit vol groot zelfvertrouwen en expressie.

⪢ Naar Gramaphone-pagina May 2014

Paganini: 24 Caprices, Op. 1 (2013) 

Ilya Gringolts

Waar we vroeger tevreden waren met het louter bewonderen van het vuurwerk, horen we nu, dankzij Gringolts’ scherpe gevoel voor timing en nauwgezette aandacht voor dynamiek, de muziek.

⪢ Naar Gramaphone-pagina Dec. 2013

Paganini: 24 Caprices, Op. 1 (2018) 

Augustin Hadelich

Augustin Hadelich – onlangs getekend bij Warner Classics na het opbouwen van een goed ontvangen catalogus met albums op Avie – richt zijn aandacht op de duivelse Paganini Caprices en excelleert.

⪢ Naar Gramaphone-pagina Feb. 2018

Overige in AppleMusic

24 Caprices, Op. 1 (2010) 

Julia Fischer

24 Caprices (1994) 

Leonidas Kavakos

24 Caprices, Op. 1 (1993) 

Ilya Kaler

24 Caprices for Guitar (1992) 

Eliot Fisk

Caprices op. 1 (arr. für Saxophon) (2008) 

Raaf Hekkema

24 Caprices (1972) 

Itzhak Perlman

24 Capricci (1982) 

Shlomo Mintz

24 Caprices, Op. 1 (2009) 

James Ehnes

24 Caprices (2021) 

Alina Ibragimova