prev 1001 Klassieke uitvoeringen next

kop

Staatskapelle Berlin o.l.v. Daniël Barenboim


Naar verluidt, vond Beethoven zijn Achtste symfonie 'beter' dan zijn Zevende, die hij bijna in dezelfde periode schreef. Voor wie de Zevende als typisch Beethoven beschouwt, lijkt dat misschien merkwaardig, maar het moet wel serieus worden genomen. De Achtste is een provocatieve mix van oud en nieuw - in de middelste twee bewegingen zelfs letterlijk: in de derde grijpt hij terug op een menuet in oude stijl in plaats van het snellere scherzo dat hij meestal gebruikte, terwijl hij in de tweede spot met de pas uitgevonden metronoom. De eerste en laatste beweging hebben momenten van elegantie, speelsheid en geestigheid maar ook een bruuskheid die kan afschrikken. De finale heeft een ongebruikelijke structuur die bevreemdend en prikkelend blijft, terwijl het middelste trio van het menuet een bijzonder fraaie dialoog tussen hoorns en klarinet boven voortijlende cello's bevat - het bewijs dat Beethovens verbeelding van klanken niet met zijn gehoor verloren was gegaan. Kortom, ondanks de vele mooie momenten en de beknopte sfeer is de Achtste moeilijk te benoemen, terwijl de Zevende is wat hij is.

Daniël Barenboim en de Berliner Staatskapelle hebben niet het laatste woord in afwerking of gedetailleerde interpretatie, maar hun Achtste is een meeslepende ervaring. Het geweld in de eerste beweging overtuigt, de tweede beweging gaat mechanisch door alsof de metronoom niet kan stoppen, de overdreven frasering in het menuet zorgt voor wat komische, boerse uithalen en de afwisseling tussen bijna onbeheerste, razende wanhoop en logge, aardse interpunctie van pauken en fagotten levert een gedenkwaardige, zelfs uitputtende interpretatie van de finale op.

nr = 4023

nr1 = 4

Symphonies Nos. 1-9 (2000) 

De achtste is de meest uitbundige experimentele symfonie die Beethoven heeft gecomponeerd.

The Guardian

Gramophone Monthly Choices

Beethoven: The Symphonies - Reflections (2013) 

Christiane Karg, Mihoko Fujimura, Michael Schade, Michael Volle, Bavarian Radio Symphony Chorus and Orchestra o.l.v. Mariss Jansons

* Record of the Month December 2013 *

Dit is een van die zeldzame momenten waarop je het gevoel hebt dat je er zelf bij aanwezig bent geweest.

⪢ Naar Gramaphone-pagina Dec. 2013

Beethoven: Symphonies 6-9 (2022) 

Le Concert des Nations o.l.v. Jordi Savall

* Record of the Month February 2022 *

Dit is een opwindende, fysieke, indringend muzikale en verkwikkende, levendige reeks van symfonieën van Beethoven, en een triomfantelijke tweede helft van de volledige cyclus van dirigent Jordi Savall.

⪢ Naar Gramaphone-pagina Feb. 2022

Beethoven: The Complete Symphonies (2024) 

Potsdam Chamber Academy o.l.v. Antonello Manacorda

Op misschien wel de meest competitieve van alle symfonische velden brengt Antonello Manacorda ons een Beethoven-cyclus die enorm indrukwekkend en zeer plezierig is.

⪢ Naar Gramaphone-pagina July 2024

Overige in AppleMusic

Symphony No. 8 / Bruckner: Symphony No. 1 (1972) 

Vienna Philharmonic o.l.v. Claudio Abbado

Symphonies Nos. 7 & 8 (1987) 

Vienna Philharmonic o.l.v. Claudio Abbado

Symphonies Nos. 7 & 8, The Ruins of Athens (1992) 

Chamber Orchestra of Europe o.l.v. Nikolaus Harnoncourt

Eens radicaal, lijkt Harnoncourts uitvoering nu een middenweg te vinden tussen de energie van oude muziek en de weelde van moderne instrumenten.

The Symphonies (2005) 

Staatskapelle Dresden o.l.v. Colin Davis

Laat u niet misleiden door de weelderigheid van het Staatskapelle-geluid - dit is een inzichtgevende en verhelderende uitvoering.

Symphonies Nos. 7, 8 & 9 (2012) 

Vienna Philharmonic Orchestra o.l.v. Christian Thielemann

Luister naar Thielemanns 'avontuurlijke conservatisme', zoals Joachim Kaiser het verwoordt, in deze fantasierijke en soms interventionistische voorstelling.

Symphony No. 7, Op. 92 & No. 8, Op. 93 (1994) 

Orchestra Révolutionnaire et Romantique o.l.v. John Eliot Gardiner

De schok van het nieuwe in de spannende uitvoering van Gardiner.