Beaux Arts Trio
In zijn laatste grootschalige pianotrio treffen we Beethoven op zijn subliemst, zijn meesterlijkst en vooral op zijn speelst. Helaas was hij al doof toen hij het schreef. Nadat zijn vriend Louis Spohr een vroege repetitie had gehoord, schreef hij: 'Er is weinig over van zijn ooit gevierde virtuositeit. In de forte passages hamerde hij zo hard op de toetsen dat de snaren rammelden.' Het aan aartshertog Rudolph van Oostenrijk opgedragen trio was op ongelooflijk brede schaal opgezet. Het thema van de weidse, olympische eerste beweging wordt geheel verkend en gebruikt, terwijl het gevatte scherzo straalt van opgewektheid en speelt met een duistere chromatische onderkant. De serene, hymneachtige trage beweging heeft een gedenkwaardig mooie coda. De pianist leidt de vrolijke dans van de finale op snelheid, met almaar stralender toonschalen. Er bestaan veel mooie opnamen van dit werk. Sommige ensembles treffen een speciale diepte in de trage beweging, andere schitteren in de finale. Maar uiteindelijk is de uitvoering van het Beaux Arts Trio het best, dankzij het bijzondere, kristalheldere pianospel van de jonge Menahem Pressler. Waar andere grote opnamen ervan kunnen worden beticht soms wat aards te blijven, voert Pressler zijn ensemble voort alsof het zweeft en onderweg strooit hij met parels van sprankelende humor. De eloquent zelfverzekerde Bernard Greenhouse en Daniël Guilet zijn ideale metgezellen op deze fantastische reis. De tempi zijn snel, maar elk detail is prachtig gevormd en klinkt meer dan veertig jaar na dato zo fris als toen de opname werd gemaakt. Pianotrio in Bes groot, op. 97, 'Erzherzogs Trio' (1811) Ludwig van Beethoven 1001_4020.html nr = 4020 nr1 = 4 ./1001werk.php?nr=4019 ./1001werk.php?nr=4021 1001 Klassieke uitvoeringen | 1801-1850
|

Piano Trios, "Archduke" & "Ghost" (1965) 'Er is weinig over van zijn ooit gevierde virtuositeit. In de forte passages hamerde hij zo hard op de toetsen dat de snaren rammelden.' Louis Spohr, vriend van Beethoven Gramophone Monthly Choices 
Beethoven: Triple Concerto & Archduke Trio (2013) Storioni Trio; Netherlands Symphony Orchestra o.l.v. Jan Willem de Vriend Wat allereerst opvalt, is de kracht, scherpte en doelgerichtheid die De Vriend in het orkest weet te creëren. Degenen die het Tripelconcert niet tot Beethovens beste werken rekenen, zouden wel eens overtuigd kunnen worden door deze intelligent uitgebalanceerde, prachtig gespeelde uitvoering... in het Aartshertog Trio zijn de Storioni net zo indrukwekkend. Ze zitten stilistisch diep in de muziek en geven zowel de kracht als de geïnspireerde aantrekkingskracht ervan weer. (Gramophone) ⪢ Naar Gramaphone-pagina July 2013 
Beethoven for Three: Symphony No. 4 and Op. 97 (2024) Leonidas Kavakos, Yo‑Yo Ma & Emanuel Ax Drie stersolisten genieten duidelijk van een even fascinerend als lonend project: dit keer is het de Vierde van Beethoven, getranscribeerd. ⪢ Naar Gramaphone-pagina April 2024 
Beethoven: Piano Trios, Vol 2 (2023) Sitkovetsky Trio Twee Beethoven-trio's briljant gepresenteerd door het Sitkovetsky Trio: een uitstekende interpretatie van een eerder werk in het genre, en een tedere, poëtische uitvoering van de magnifieke Aartshertog. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Nov. 2023 Overige in AppleMusic 
Piano Trios, Op. 97 "Archduke" and Op. 70, "Ghost" (2000) Anner Bylsma, Jos van Immerseel & Vera Beths 
Piano Trios, Op. 70 No. 2, Op. 97 "Archduke" (2014) Isabelle Faust, Alexander Melnikov & Jean-Guihen Queyras 
Beethoven & Schubert: Trios (2014) Trio Di Trieste 
Piano Trios - "Archduke" & "Ghost" (2003) Itzhak Perlman, Lynn Harrell & Vladimir Ashkenazy
|