Orkest van de 18e eeuw o.l.v. Frans Brüggen
Beethovens Vierde symfonie is een uiterst opvallend werk dat te weinig waardering krijgt, ingeklemd tussen de beroemdere en krachtiger Derde en Vijfde. De trage inleiding is misschien wel een van de meest mysterieuze passages in al zijn werken en die stemming kondigt vergelijkbare passages aan in de trage beweging en aan het eind van het ontwikkelingsdeel in de eerste beweging. Op diverse andere plaatsen in de eerste beweging en het hoofdthema van het opmerkelijke Scherzo, echter, toont Beethoven speels zijn neiging om de ritmische verwachtingen van het publiek te verstoren, terwijl de wervelende finale zo onderhoudend is voor de luisteraar als misleidend lastig voor de uitvoerenden. Uiteindelijk is het karakter van deze symfonie te veelzijdig om gemakkelijk in een uitvoering te worden gevangen of in een simpel plaatje te worden geschetst - misschien is dat wel de kwaliteit waaraan het zowel zijn blijvende boeiendheid als zijn mindere populariteit dankt. Uitvoeringen van de Vierde lopen uiteen van een streven naar eenheid in het expressieve profiel tot het accentueren van contrasten tussen introspectie en opgewektheid; geen van beide overtuigt volledig. Deze opname, echter, biedt een vertolking die op het eerste gehoor indrukwekkend is en herhaald luisteren goed doorstaat. Hoewel hun perspectief vaak krachtig en levendig is, ruimen Frans Brüggen en zijn orkest zo nodig ook plaats in voor tederheid en diepte, terwijl de pittige volle klanken van authentieke instrumenten voor een boeiend karakter zorgen en de soms wat drieste benadering verzachten. Symfonie nr. 4 Op. 60 (1806) Ludwig van Beethoven 1001_4012.html nr = 4012 nr1 = 4 ./1001werk.php?nr=4011 ./1001werk.php?nr=4013 1001 Klassieke uitvoeringen | 1801-1850
|

Symphonies Nos. 4 & 6 (1992) Uiteindelijk is het karakter van deze symfonie te veelzijdig om gemakkelijk in een uitvoering te worden gevangen of in een simpel plaatje te worden geschetst 1001 Klassieke uitvoeringen Gramophone Monthly Choices 
Beethoven: The Symphonies - Reflections (2013) Christiane Karg, Mihoko Fujimura, Michael Schade, Michael Volle, Bavarian Radio Symphony Chorus and Orchestra o.l.v. Mariss Jansons * Record of the Month December 2013 * Dit is een van die zeldzame momenten waarop je het gevoel hebt dat je er zelf bij aanwezig bent geweest. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Dec. 2013 
Beethoven: The Complete Symphonies (2024) Potsdam Chamber Academy o.l.v. Antonello Manacorda Op misschien wel de meest competitieve van alle symfonische velden brengt Antonello Manacorda ons een Beethoven-cyclus die enorm indrukwekkend en zeer plezierig is. ⪢ Naar Gramaphone-pagina July 2024 
Beethoven: Symphonies Nos. 4 & 5 (2018) Vienna Symphony Orchestra o.l.v. Philippe Jordan Dit blijkt een cyclus te zijn die het waard is om te volgen; net als bij de nummers 1 en 3 van januari, onthult deze combinatie maestro en muzikanten in een perfect gedeelde visie. ⪢ Naar Gramaphone-pagina June 2018 
Beethoven for Three: Symphony No. 4 and Op. 97 (2024) Leonidas Kavakos, Yo‑Yo Ma & Emanuel Ax Drie stersolisten genieten duidelijk van een even fascinerend als lonend project: dit keer is het de Vierde van Beethoven, getranscribeerd. ⪢ Naar Gramaphone-pagina April 2024 Overige in AppleMusic 
Symphonies Nos. 4 & 5 (2016) Concentus Musicus Wien o.l.v. Nikolaus Harnoncourt 
Symphonies Nos. 1 & 4 (2016) London Philharmonic Orchestra o.l.v. Kurt Masur 
The Complete Symphony Collection (1960) London Symphony Orchestra o.l.v. Josef Krips 
Symphony No. 4 (2017) Simón Bolívar Symphony Orchestra of Venezuela o.l.v. Gustavo Dudamel
|