prev 1001 Klassieke uitvoeringen next

kop

Daniël Barenboim


Een van de weinige pianosonates van Beethoven met een tragische toon is de 'Appassionata', die tot zijn 'Hammerklavier' van 1818 kennelijk zijn favoriete sonate was. Het is een sonate van extremen - van vorm, emotionele intensiteit, reikwijdte en omvang (de laatste twee waren mogelijk dankzij de nieuwe Franse piano van Erard met vijfeneen halve octaaf, die Beethoven in 1803 kreeg).

De stormachtige eerste beweging bevat een figuur van vier noten, een voorafschaduwing van de beroemde opening van de Vijfde symfonie. Een griezelig akkoord met verminderde septiem sluit de tweede beweging af en wordt in het begin van de finale met kracht weer opgepakt. Volgens Ferdinand Ries, een vriend van de componist, kreeg Beethoven het idee voor de geselende, stormachtige figuur tijdens een boswandeling. 'De hele tijd,' aldus Ries, 'liep hij te neuriën - en soms te gieren - op en neer, maar zonder specifieke noten te zingen.'

Daniël Barenboims kijk op de 'Appassionata' is eerder indringend dan 'hartstochtelijk'. In de eerste beweging toont hij een zeer gekwelde geest met een opmerkelijke combinatie van inzicht en verbeelding. De akkoorden van het kalme, koraalachtige thema van de tweede beweging zijn perfect gebalanceerd en de volgende variaties worden diepgaander reflecties van de introspectieve sfeer van het thema. In de wervelwind van de finale kan Barenboim qua brute energie wellicht niet tippen aan Stephen Kovacevich, maar er vindt een langzame opheffing van de spanning plaats naar de ontknoping van de laatste stampende dans en het eropvolgende - hier bijna te opwindende - Presto. Het algehele effect is zowel vermoeiend als adembenemend.

nr = 4008

nr1 = 4

Piano Sonatas Nos. 8 "Pathétique", 14 "Moonlight" & 23 "Appassionata" (1967) 

Hij kan de kennis van de structuur echt... tot één vorm kneden.

Lang Lang over Barenboims benadering van Beethoven

Gramophone Monthly Choices

Beethoven: Piano Sonatas, Vol. 3 (2016) 

Jean-Efflam Bavouzet

* Record of the Month December 2016 *

Dit is een werkelijk opmerkelijke prestatie. Bavouzets spel lijkt persoonlijkheid en precisie, warme individualiteit met dienstbaarheid aan de partituur in evenwicht te brengen. Een zeer fijne Beethoven-sonateserie bereikt zijn einde.

⪢ Naar Gramaphone-pagina Dec. 2016

Beethoven: Complete Piano Sonatas (2019) 

Igor Levit

De albums van Igor Levit hebben een pianist onthuld met een opmerkelijke reflectie en verfijning van de toets. Zijn complete overzicht van Beethovens sonates is een mooie prestatie en een waardevolle toevoeging aan de catalogus. (Gramophone)
Levit voelt zich bij elk stuk even betrokken... Bovenal is er het gevoel volledig één te zijn met Beethoven zelf. En dat maakt dit uiteindelijk zo'n geweldige prestatie.

⪢ Naar Gramaphone-pagina Awards 2019

Beethoven: Piano Sonatas (2017) 

Sunwook Kim

Het vertrouwde komt tot uiting in deze uitvoeringen van enkele van de bekendste werken uit het solo pianorepertoire; een cd die bevestigt dat Sunwook Kim inderdaad een zeer goede artiest is.

⪢ Naar Gramaphone-pagina May 2017

Aanbevolen 1001 Uitvoeringen

Popular Piano Sonatas (2010)

 

Stephen Kovacevich

Verkwikkend spel en meeslepend vakmanschap van een Beethoven-speler van grote naam

Sonatas (1962)

 

Arthur Rubinstein

Rubinsteins verheven opname uit 1963 in een geremasterd, hybride CD/SACD-format

Overige in AppleMusic

Piano Sonatas No. 14 "Moonlight", No. 21 "Waldstein" & No. 23 "Appassionata" (1989) 

Mikhail Pletnev

Piano Sonatas, Vol. 4 (Nos. 1, 6, 19, & 23 "Appassionata") (2015) 

Jonathan Biss

Appassionata, (Waldstein, the Tempest) (2005) 

Fazil Say