Gidon Kremer & Martha Argerich
Beethoven was een pianist met een briljante techniek en improvisatievermogen en hoewel hij als violist van gemiddeld niveau was, kende hij ook dat instrument goed. Zijn Sonate op. 47, de meer gevierde van de twee werken in A groot, had de 'Bridgetower' Sonate moeten heten, omdat Beethoven hem in 1803 schreef om door hemzelf te worden gespeeld met de Afro-Europeaanse virtuoos Polgreen Bridgetower. Maar zijn gevoelens voor Bridgetower bekoelden en hij droeg het stuk in plaats daarvan op aan de Franse violist Rudolphe Kreutzer, die het nooit heeft gespeeld. Deze 'sonate voor piano en viool obbligato' werd in grote haast gecomponeerd en tijdens de première in Wenen speelde de componist van een ruwe partituur van de eerste twee bewegingen, terwijl Bridgetower over zijn schouder mee las. Voor de finale nam Beethoven een vrolijke tarantella, die oorspronkelijk voor zijn eerste Sonate in A groot, op. 30, nr. 1 was bedoeld. Die herinnert ons eraan dat de viool een duivels instrument is en dat past perfect, want (afgezien van de broeierige inleiding met sfeervolle dubbelgrepen op de viool) het heroïsche Presto van de opening en de centrale reeks variaties zijn al even virtuoos en extravert van stemming. De 'Kreutzer' vereist een pianist die aan de violist gewaagd is en Martha Argerich heeft niet alleen de benodigde bezieling en virtuositeit, maar kan die in de studio ook oproepen. Over Gidon Kremer lopen de meningen uiteen, maar zijn lichte gebrek aan warmte is in deze muziek geen nadeel en hij heeft een prima verstandhouding met zijn partner. Het is heerlijk om twee musici te horen die geen problemen hebben met de noten en al hun energie kunnen steken in hun gezamenlijke interpretatie. Ook de opname is prima. Vioolsonate No. 9 in A major, op. 47, Kreutzer (1803) Ludwig van Beethoven 1001_4006.html nr = 4006 nr1 = 4 ./1001werk.php?nr=4005 ./1001werk.php?nr=4007 1001 Klassieke uitvoeringen | 1801-1850
|

Violin Sonatas No. 9 "Kreutzer" & No. 10 "The Cockcrow" (1995) Een sonate, geschreven in een zeer concertante stijl, bijna als een concert Ludwig van Beethoven Gramophone Monthly Choices 
Beethoven: Violin Concerto, Op. 61 & Violin Sonata No. 9, Op. 47 (2024) Double Sens o.l.v. Nemanja Radulović Nemanja Radulovic brengt echt karakter in zijn lezing van het Vioolconcert van Beethoven en heeft niets te vrezen van een catalogus vol beroemde verhalen. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Jan. 2024 
Beethoven, Schumann, Franck (Extended Edition) (2022) Renaud Capuçon & Martha Argerich Een verslag van een aangrijpende gebeurtenis voor twee van de beste artiesten van dit moment, samen vastgelegd in een avond vol prachtige muziek. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Dec. 2022 
Beethoven: Violin Sonatas Nos. 6 & 9 (2017) James Ehnes & Andrew Armstrong James Ehnes, een van de meest bedachtzame en consequent uitstekende soloviolisten van vandaag de dag, en pianist Andrew Armstrong in even briljante vorm, presenteren hun eerste cd met vioolsonates van Beethoven. ⪢ Naar Gramaphone-pagina May 2017 Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
Violin Sonatas (Historical Recordings 1931-1941) (2001) Adolf Busch & Rudolf Serkin De beste onder de historische opnamen, een fonkelende prestatie 
Violin Sonata No. 9, Op. 47 "Kreutzer" - Franck: Violin Sonata (1999) Itzhak Perlman & Martha Argerich Opnieuw Argerich, live opgenomen in 1998, met een andere grote violist 
Complete Violin Sonatas (2002) Augustin Dumay & Maria João Pires De beste van alle complete reeksen, met een schitterende 'Kreutzer' Overige in AppleMusic 
Violin Sonatas Nos. 5 "Spring", 8 & 9 "Kreutzer" (2011) Pinchas Zukerman and Daniel Barenboim 
Violin Sonatas Nos 9 "Kreutzer", 4 & 2 (2016) Lorenzo Gatto & Julien Libeer 
Complete Sonatas for Piano & Violin (2009) Isabelle Faust & Alexander Melnikov 
Violin Sonatas 3 & 9 (2010) Victoria Mullova & Kristian Bezuidenhout
|