prev 1001 Klassieke uitvoeringen next

kop

Gidon Kremer & Martha Argerich


Beethoven was een pianist met een briljante techniek en improvisatievermogen en hoewel hij als violist van gemiddeld niveau was, kende hij ook dat instrument goed. Zijn Sonate op. 47, de meer gevierde van de twee werken in A groot, had de 'Bridgetower' Sonate moeten heten, omdat Beethoven hem in 1803 schreef om door hemzelf te worden gespeeld met de Afro-Europeaanse virtuoos Polgreen Bridgetower. Maar zijn gevoelens voor Bridgetower bekoelden en hij droeg het stuk in plaats daarvan op aan de Franse violist Rudolphe Kreutzer, die het nooit heeft gespeeld.

Deze 'sonate voor piano en viool obbligato' werd in grote haast gecomponeerd en tijdens de première in Wenen speelde de componist van een ruwe partituur van de eerste twee bewegingen, terwijl Bridgetower over zijn schouder mee las. Voor de finale nam Beethoven een vrolijke tarantella, die oorspronkelijk voor zijn eerste Sonate in A groot, op. 30, nr. 1 was bedoeld. Die herinnert ons eraan dat de viool een duivels instrument is en dat past perfect, want (afgezien van de broeierige inleiding met sfeervolle dubbelgrepen op de viool) het heroïsche Presto van de opening en de centrale reeks variaties zijn al even virtuoos en extravert van stemming.

De 'Kreutzer' vereist een pianist die aan de violist gewaagd is en Martha Argerich heeft niet alleen de benodigde bezieling en virtuositeit, maar kan die in de studio ook oproepen. Over Gidon Kremer lopen de meningen uiteen, maar zijn lichte gebrek aan warmte is in deze muziek geen nadeel en hij heeft een prima verstandhouding met zijn partner. Het is heerlijk om twee musici te horen die geen problemen hebben met de noten en al hun energie kunnen steken in hun gezamenlijke interpretatie. Ook de opname is prima.

nr = 4006

nr1 = 4

Violin Sonatas No. 9 "Kreutzer" & No. 10 "The Cockcrow" (1995) 

Een sonate, geschreven in een zeer concertante stijl, bijna als een concert

Ludwig van Beethoven

Gramophone Monthly Choices

Beethoven: Violin Concerto, Op. 61 & Violin Sonata No. 9, Op. 47 (2024) 

Double Sens o.l.v. Nemanja Radulović

Nemanja Radulovic brengt echt karakter in zijn lezing van het Vioolconcert van Beethoven en heeft niets te vrezen van een catalogus vol beroemde verhalen.

⪢ Naar Gramaphone-pagina Jan. 2024

Beethoven, Schumann, Franck (Extended Edition) (2022) 

Renaud Capuçon & Martha Argerich

Een verslag van een aangrijpende gebeurtenis voor twee van de beste artiesten van dit moment, samen vastgelegd in een avond vol prachtige muziek.

⪢ Naar Gramaphone-pagina Dec. 2022

Beethoven: Violin Sonatas Nos. 6 & 9 (2017) 

James Ehnes & Andrew Armstrong

James Ehnes, een van de meest bedachtzame en consequent uitstekende soloviolisten van vandaag de dag, en pianist Andrew Armstrong in even briljante vorm, presenteren hun eerste cd met vioolsonates van Beethoven.

⪢ Naar Gramaphone-pagina May 2017

Aanbevolen 1001 Uitvoeringen

Violin Sonatas (Historical Recordings 1931-1941) (2001)

 

Adolf Busch & Rudolf Serkin

De beste onder de historische opnamen, een fonkelende prestatie

Violin Sonata No. 9, Op. 47 "Kreutzer" - Franck: Violin Sonata (1999)

 

Itzhak Perlman & Martha Argerich

Opnieuw Argerich, live opgenomen in 1998, met een andere grote violist

Complete Violin Sonatas (2002)

 

Augustin Dumay & Maria João Pires

De beste van alle complete reeksen, met een schitterende 'Kreutzer'

Overige in AppleMusic

Violin Sonatas Nos. 5 "Spring", 8 & 9 "Kreutzer" (2011) 

Pinchas Zukerman and Daniel Barenboim

Violin Sonatas Nos 9 "Kreutzer", 4 & 2 (2016) 

Lorenzo Gatto & Julien Libeer

Complete Sonatas for Piano & Violin (2009) 

Isabelle Faust & Alexander Melnikov

Violin Sonatas 3 & 9 (2010) 

Victoria Mullova & Kristian Bezuidenhout