Mitsuko Uchida & Concertgebouworkest o.l.v. Kurt Sanderling
De oorsprong van Beethovens enige concert in mineur, Pianoconcert nr. 3 in C klein, ligt al in 1796, toen hij in een van zijn aantekenboeken het idee noteerde om in de cadens een paukte gebruiken. Dit opvallend nieuwe idee kwam later in iets gewijzigde vorm tot stand, met de pauk die aan het eind van de pianocadens binnensluipt en het gepunteerde ritme benadrukt dat veel van deze beweging een spookachtige sfeer verleent. Het is een werk dat met zijn sterk symfonische inslag Beethovens twee eerdere pianoconcerten overtreft, met een militair aspect in de gepunteerde figuren van het openingsthema. Het eerste stuk van de piano benadrukt dat, met een hoekig en scherp thema, slechts kortstondig onderbroken door een zachtaardiger sfeer. Beethoven komt met een grote verrassing in de trage beweging, die overgaat van het sombere drama van C klein in een engelachtig E groot - een toonaard die zo vreemd is dat hij zelfs nu nog doet schrikken; destijds zal dit voor het publiek als een soort elektrische schok zijn geweest. Ook in emotioneel opzicht is het Largo mijlen verwijderd van de kracht van de openingsbeweging; gejaagdheid wijkt voor tederheid, drama voor warmte, en Beethoven bewandelt een gewaagd pad met zijn wisselingen van toonaard. Mitsuko Uchida levert al het drama dat dit werk nodig heeft. Haar trage beweging is moeiteloos gespeeld, zuiver en compleet zonder sentimentaliteit, terwijl haar schelmse humor naar voren komt in het knorrig komische afsluitende rondo, dat sprankelt en danst. Ze heeft een geweldige verstandhouding met Kurt Sanderling, die het Concertgebouworkest tot schitterend spel aanzet, met transparante kamermuziektexturen als de solisten een duet spelen met de pianiste. De beschrijving 'hoogst intelligent' zou op een gebrek aan emotie kunnen duiden, maar deze uitvoering heeft beide in grote doses. Pianoconcert nr. 3 Op. 37 (1803) Ludwig van Beethoven 1001_4004.html nr = 4004 nr1 = 4 ./1001werk.php?nr=4003 ./1001werk.php?nr=4005 1001 Klassieke uitvoeringen | 1801-1850
|

Piano Concertos Nos. 3 & 4 (1996) Het thema van het Largo moet klinken als een heilige, verre en hemelse Harmonie. Carl Czerny, over de opvoering van Proper van alle pianoconcerten van Beethoven Gramophone Monthly Choices 
Beethoven: Complete Works for Piano & Orchestra (2012) Howard Shelley & Orchestra of Opera North Dit is een belangrijke nieuwe cyclus, een belangrijke toevoeging niet alleen aan de catalogus maar ook aan Howard Shelley’s uitzonderlijk mooie discografie. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Jan. 2012 
Beethoven: Piano Concertos Nos. 3 & 4 (2014) Maria João Pires & Swedish RSO o.l.v. Daniel Harding Maria João Pires, een van de beste pianisten van vandaag de dag, brengt opwindende gratie en poëzie in deze concerten, kwaliteiten die duidelijk ook door haar uitvoeringspartners worden gewaardeerd. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Oct. 2014 
Beethoven: The Solo Concertos (2017) Stefan Vladar & Vienna Chamber Orchestra Een complete set Beethovenconcerten is – gezien de catalogus – altijd een gedurfd aanbod, maar Vladar blinkt hier uit, met uitvoeringen vol kleur en charme. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Jan. 2017 
Beethoven: Piano Concertos 1-5 (2019) Mitsuko Uchida & Berlin Philharmonic Orchestra o.l.v. Sir Simon Rattle Zulke stijlvolle artiesten trekken je aandacht nog voordat je op play drukt – een belofte die hier meer dan waar wordt gemaakt. ⪢ Naar Gramaphone-pagina March 2019 
Beethoven: Piano Concertos Nos. 1 & 3 (2022) Kristian Bezuidenhout & Freiburg Baroque Orchestra o.l.v. Pablo Heras-Casado Kristian Bezuidenhout completeert zijn superset Beethoven-concerten met dit vrolijke duo van nrs. 1 en 3. ⪢ Naar Gramaphone-pagina June 2022 
Beethoven: Five Piano Concertos (2023) Haochen Zhang & Philadelphia Orchestra o.l.v. Nathalie Stutzmann Haochen Zhang, winnaar van de gouden medaille van Van Cliburn en ontvanger van de Avery Fisher Prize, voegt nu een enorm indrukwekkend concert van Beethoven toe aan zijn lijst met prestaties. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Jan. 2023 
Beethoven: Piano Concertos (2023) Garrick Ohlsson & Grand Teton Music Festival Orchestra o.l.v. Sir Donald Runnicles In mei verkenden we de achtergronden van deze Beethovenconcerten; de verstandhouding tussen de artiesten is prachtig om te horen. ⪢ Naar Gramaphone-pagina July 2023 Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
The Piano Concertos (1999) Alfred Brendel & Vienna Philharmonic Orchestra o.l.v. Sir Simon Rattle Brendels wijsheid, intelligentie en droge humor gaan prachtig samen met Rattles frisse benadering 
Piano Concertos Nos. 2 & 3 (2004) Martha Argerich & Mahler Chamber Orchestra o.l.v. Claudio Abbado Vanwege de energie en het joi de vivre is het moeilijk iets opwindenders te vinden 
Piano Concertos 3 & 4 (2005) Yefim Bronfman & Tonhalle Orchester Zürich o.l.v. David Zinman Een zeer doelbewuste benadering, waarin Zinman opnieuw zijn flair voor Beethoven bewijst Overige in AppleMusic 
Piano Concertos No. 3, Op. 37 & No. 4, Op. 58 (1993) Krystian Zimerman & Vienna Philharmonic Orchestra o.l.v. Leonard Bernstein 
The Beethoven Journey - Piano Concertos Nos. 1-5 (Deluxe Edition with Bonus Tracks) (2015) Leif Ove Andsnes & Mahler Chamber Orchestra 
Complete Piano Concertos (2007) Murray Perahia & Royal Concertgebouw Orchestra o.l.v. Bernard Haitink 
Harnoncourt - The Complete Beethoven Recordings (track 47-49) (2006) Pierre-Laurent Aimard & Chamber Orchestra of Europe o.l.v. Nikolaus Harnoncourt And among the first movements, I must mention that of the G major Concerto as a quite exceptional achievement, as I see it, for the way Harnoncourt and his soloist find space for the fullest characterisation of the lyricism and diversity of the solo part – Aimard begins almost as if improvising the opening statement, outside time – while integrating these qualities with the larger scheme. It is the most complex movement in the concertos and I cannot remember when I enjoyed a version of it at once so directional and free as a bird.
|