Stephen Kovacevich
De naam 'Mondscheinsonate' was niet afkomstig van de componist maar werd vijf jaar na diens dood gebruikt door de Duitse dichter en muziekcriticus Ludwig Rellstab. Beethoven omschreef het werk (samen met zijn partner, op. 27, nr. 1) echter wel als 'quasi una fantasia' (zoals een fantasie) en de rapsodische benadering die dit suggereert, is voelbaar in de onorthodoxe vorm. Het begint, ongebruikelijk genoeg, met een trage beweging die naadloos in de volgende overgaat. Beethoven gaf aan dat deze kalm rimpelende eerste beweging moet worden gespeeld met uiterste fijngevoeligheid! Tegen 1801 begon Beethoven uit te komen voor zijn naderende doofheid; dat en de opdracht van de sonate aan de jonge Italiaanse gravin Giulietta Guicciardi verklaren wellicht de ongebruikelijke en zeer persoonlijke aard. Stephen Kovacevich geeft de eerste beweging een hypnotiserende verfijndheid, met een glasheldere begeleiding en een serene, bijna gedempte melodie, die de aandacht op het bredere perspectief richt in plaats van op de afzonderlijke wendingen in harmonie en melodie. De vloeiendheid stelt hem hier in staat een enkele, continue boog te volgen die een gevoelvolle maar niet sentimentele indruk wekt: niet zwelgend maar zeer ontroerend. De tweede beweging, die Liszt omschreef als 'een bloem tussen twee ravijnen', wordt door Kovacevich gespeeld als een vluchtige, elegante dans. Het relatief ingehouden tempo versterkt het effect van het opwekkende slot. Hier zorgt Kovacevich voor de sterkst mogelijke impact zonder de piano daadwerkelijk kapot te hameren. Met gedreven spanning en op volle kracht onderstreept zijn benadering de lichamelijkheid van een van Beethovens stormachtigste finales. Pianosonate No. 14 in Cis klein, op 27 'Mondscheinsonate' (1801) Ludwig van Beethoven 1001_4001.html nr = 4001 nr1 = 4 ./1001werk.php?nr=3066 ./1001werk.php?nr=4002 1001 Klassieke uitvoeringen | 1801-1850
|

Piano Sonatas, Op. 26, Op. 27, Nos. 1 and 2 "Moonlight" & Op. 49, Nos. 1 and 2 (2001) Beethoven was altijd verliefd op iemand en doorgaans in zeer hevige mate. Franz Gerhard Wegeler, vriend van Beethoven Gramophone Monthly Choices 
Beethoven: Piano Sonatas (2018) Murray Perahia * Record of the Month March 2018 * Murray Perahia, een van de beste pianisten van vandaag de dag, brengt intelligentie, gratie en virtuositeit in deze bekendste sonates – een schitterende opname van echt drama en schoonheid. ⪢ Naar Gramaphone-pagina March 2018 
Beethoven: Piano Sonatas, Vol 2 (11 t/m 21) (in Complete Piano Sonatas) (2014) Jean-Efflam Bavouzet Zijn frisheid en directheid zijn verrukkelijk, de virtuositeit vaak adembenemend, maar zijn beheersing is evenzeer muzikaal als technisch. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Feb. 2014 
Alessio Bax Plays Beethoven: Hammerklavier & Moonlight Sonatas, The Ruins of Athens (2014) Alessio Bax Een krachtige, persoonlijke en geheel succesvolle overwinning op de angstaanjagende uitdagingen van het Hammerklavier door een van de indrukwekkende jonge pianisten die we vandaag de dag zo gelukkig zijn te hebben. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Nov. 2014 
Beethoven: Complete Piano Sonatas (2019) Igor Levit De albums van Igor Levit hebben een pianist onthuld met een opmerkelijke reflectie en verfijning van de toets. Zijn complete overzicht van Beethovens sonates is een mooie prestatie en een waardevolle toevoeging aan de catalogus. (Gramophone) Levit voelt zich bij elk stuk even betrokken... Bovenal is er het gevoel volledig één te zijn met Beethoven zelf. En dat maakt dit uiteindelijk zo'n geweldige prestatie. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Awards 2019 
Beethoven: Piano Sonatas (2017) Sunwook Kim Het vertrouwde komt tot uiting in deze uitvoeringen van enkele van de bekendste werken uit het solo pianorepertoire; een cd die bevestigt dat Sunwook Kim inderdaad een zeer goede artiest is. ⪢ Naar Gramaphone-pagina May 2017 Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
Ivan Moravec Plays Beethoven (2001) Ivan Moravec Een meeslepende uitvoering door de grote Tsjechische pianist- de moeite van het zoeken waard 
Piano Sonatas by Solomon Cutner (2023) Solomon Cutner Geremasterde en geluidstechnisch verbeterde klassieke opname 
Complete Piano Sonatas (1989) Daniel Barenboim Inzicht en technische beheersing in overvloed Overige in AppleMusic 
Piano Sonatas - Moonlight, Pathétique & Waldstein (2011) Radu Lupu 
Die besten Aufnahmen des ungarischen Meisterpianisten, Vol. 5 (2013) Géza Anda 
Pathétique & Moonlight Sonatas (1981) Emil Gilels
|