Adolf Busch & Rudolf Serkin
Voor Beethoven waren zijn vioolsonates eerst voor piano en dan voor viool, maar violisten van de 19e eeuw stortten zich op een paar ervan, met name 'Frühling' en 'Kreutzer', om hun virtuositeit te tonen. De begeleiding speelde daarbij vaak een ondergeschikte rol. De musici die op deze opname spelen, waren zeer belangrijk bij het vestigen van de sonaterecital als vehikel voor twee gelijkwaardige partijen. De Duitse violist Adolf Busch (1891-1952) ontmoette de Tsjechische pianist Rudolf Serkin (1903-1991) in 1920 in Wenen en drie decennia lang vormden ze een geweldig duo. Vanaf 1929 speelden ze hun hele repertoire uit het hoofd. 'Frühling' was een van de twee sonates uit 1800, die bedoeld waren als paar en werden gepubliceerd als op. 23, voordat het F groot een apart nummer kreeg. Het glimlachende eerste onderwerp - ingeleid door violen - vormt een contrast met het dramatische tweede thema, dat vooral van belang is voor de ontwikkeling. Het Adagio heeft een eloquent hoofdthema dat op de viool prachtig bloeit; tegen het eind is er een verwijzing naar de eerste beweging. Beethoven komt met een beknopt, geestig scherzo, voordat het sterke rondo begint dat dit fraaie werk besluit. Het lijkt misschien vreemd om een meer dan zeventig jaar oude opname te kiezen, maar deze beroemde vertolking is gewoon nooit meer overtroffen. Beide artiesten fraseren als zangers, hun ritmische beheersing is verbluffend en hun wederzijdse begrip telepathisch. Het kleine scherzo is de belichaming van gevatheid en timing. De opname, die gezien de leeftijd goed is, is evenwichtig. Van de moderne overzettingen is die van APR het best en die bevat bovendien Sonate in D, op. 12, nr. 1 en het intense C klein, op. 30, nr. 2. TP Vioolsonate No. 5 in F Major, op.24, Frühling (1800) Ludwig van Beethoven 1001_3066.html nr = 3066 nr1 = 3 ./1001werk.php?nr=3065 ./1001werk.php?nr=4001 1001 Klassieke uitvoeringen | 1761-1800
|

Violin Sonatas (Historical Recordings 1931-1941) (2001) Vanaf de eerste keer dat we samen speelden, was het alsof we één waren. Rudolf Serkin Gramophone Monthly Choices 
Beethoven: Violin Sonatas Nos. 1, 5, 6 & 10 (2024) Antje Weithaas & Dénes Várjon * Record of the Month June 2024 * Het hoogtepunt van de Beethoven-sonatecyclus van Antje Weithaas en Dénes Várjon weerspiegelt hun lonende verbinding met zowel de muziek als met elkaar. ⪢ Naar Gramaphone-pagina June 2024 
Beethoven: Violin Sonatas Nos. 4, 5 & 8 (2020) James Ehnes & Andrew Armstrong Met de kwaliteit van het muzikaal vakmanschap en de boeiende verstandhouding tussen de spelers, net zo meeslepend als in de vorige twee afleveringen, krijgt deze serie opnieuw een Editor's Choice. ⪢ Naar Gramaphone-pagina July 2020 
Beethoven: Violin Sonatas Nos. 1, 5 & 8 (2020) Tamsin Waley-Cohen & Huw Watkins Twee van deze sonates stonden vorige maand op deze pagina's, maar Tamsin Waley-Cohen en Huw Watkins, en hun prachtige verstandhouding, demonstreren dat de muziek vreugde biedt in oneindige benaderingen. ⪢ Naar Gramaphone-pagina August 2020 Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
Violinsonaten Nr.2,5,9 (1980) Henryk Szeryng & Ingrid Haebler Een prachtig evenwichtige, lyrische uitvoering 
Complete Violin Sonatas (2002) Augustin Dumay & Maria João Pires De meest aanbevelenswaardige complete reeks, met een fraaie 'Frühling' 
Violin Sonatas No. 9 "Kreutzer & No. 5 "Spring" (1981) Itzhak Perlman & Vladimir Ashkenazy Deze musici zijn in 'Frühling' op hun best Overige in AppleMusic 
The Complete Sonatas for Violin and Piano (2012) Leonidas Kavakos & Enrico Pace 
Complete Sonatas for Piano & Violin (2009) Isabelle Faust & Alexander Melnikov
|