Cleveland Orchestra o.l.v. George Szell
Beethoven schreef werken in vele genres voordat hij zich op de symfonie richtte en zijn eerste poging op dat gebied wordt naast zijn eerdere (en latere) composities soms als relatief stijf beschouwd. Toch bevat dit werk veel verrassingen en verrukkingen. De trage inleiding begint met een akkoord dat een onmiddellijke oplossing eist in een toonaard die niet de grondtoon is. De tweede beweging logenstraft zijn status als trage beweging met een pakkend ritme en een prominent aandeel voor de pauken, de derde is een gedreven maar elegant scherzo en het thema van de finale begint met een stijgende toonschaal die in de loop van de korte, trage inleiding steeds verder (en op komische wijze) wordt samengesteld. De partituur voor blazers is steeds prominenter dan in de symfonieën van Haydn of Mozart. Het vinden van een balans tussen de progressieve tendensen van nr. 1 en wat een schatplicht schijnt aan zijn voorlopers lijkt een behoorlijke uitdaging. George Szell maakte van het Cleveland Orchestra het meest smetteloze en precieze symfonie-ensemble van de jaren '60 van de vorige eeuw. Hun opname van Symfonie nr. 1 is een wonder van orkestraal vakmanschap en afwerking, waarin aanstekelijke energie en verfijnde elegantie bijeenkomen tegen een achtergrond van knappe beheersing en aristocratisch zelfvertrouwen. Wie eraan twijfelt of zorgvuldig gekalibreerde texturen en balans een idee van fantasie kunnen opleveren, moet deze opname beluisteren. Szells gedetailleerde, inventieve interpretatie van de inleiding van de laatste beweging demonstreert de bijzondere kwaliteit van deze hele opname - vaak levert zo'n nauwgezette berekening een zwaar, dogmatisch effect op, maar hier helpt het om Beethovens muziek te laten zweven en zingen. Symfonie nr. 1 Op. 21 (1800) Ludwig van Beethoven 1001_3065.html nr = 3065 nr1 = 3 ./1001werk.php?nr=3064 ./1001werk.php?nr=3066 1001 Klassieke uitvoeringen | 1761-1800
|

Symphony No. 1; Symphony No. 6 "Pastorale"; Egmont Overture (1991) Beethoven schreef werken in vele genres voordat hij zich op de symfonie richtte en zijn eerste poging op dat gebied wordt naast zijn eerdere (en latere) composities soms als relatief stijf beschouwd. 1001 Klassieke uitvoeringen Gramophone Monthly Choices 
Beethoven: The Symphonies - Reflections (2013) Christiane Karg, Mihoko Fujimura, Michael Schade, Michael Volle, Bavarian Radio Symphony Chorus and Orchestra o.l.v. Mariss Jansons * Record of the Month December 2013 * Dit is een van die zeldzame momenten waarop je het gevoel hebt dat je er zelf bij aanwezig bent geweest. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Dec. 2013 
Beethoven: Symphonies Nos. 1 & 3 (2018) Vienna Symphony Orchestra o.l.v. Philippe Jordan Een indrukwekkende intentieverklaring van Philippe Jordan, die met zijn Wiener Symphoniker op zijn eigen label aan een Beethoven-cyclus begint. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Jan. 2018 
Beethoven: The Complete Symphonies (2024) Potsdam Chamber Academy o.l.v. Antonello Manacorda Op misschien wel de meest competitieve van alle symfonische velden brengt Antonello Manacorda ons een Beethoven-cyclus die enorm indrukwekkend en zeer plezierig is. ⪢ Naar Gramaphone-pagina July 2024 Overige in AppleMusic 
Symphonies Nos. 5 & 1 (2006) London Symphony Orchestra o.l.v. Bernard Haitink 
Symphony No. 1 in C Major, Op. 21 - Symphony No. 3 in E-Flat Major., Op. 55 "Eroica (2011) New York Philharmonic o.l.v. Leonard Bernstein 
Symphony No. 1, Herbert von Karajan vs. Otto Klemperer (Compare 2 Versions) (2014) Herbert von Karajan & Otto Klemperer
|