Academy of St. Martin in the Fields o.l.v. Sir Neville Marriner
Mozarts laatste compositie, die bij zijn dood op 5 december 1791 nog niet afwas, is in de loop der jaren het onderwerp van veel romantische speculatie geweest vanwege de ongebruikelijke omstandigheden waaronder hij werd geschreven. Zoals we nu weten, was de anonieme opdracht die Mozart kreeg voor een requiem afkomstig van een gewetenloze graaf die wilde doen alsof hij het werk zelf had geschreven. Mozart nam de opdracht gretig aan en niet alleen omdat hij goed betaald kreeg: hij had goede hoop spoedig te worden aangesteld als Kapellmeister van de Weense Stephansdom en de opdracht bood hem de kans zijn roestige vaardigheid in kerkmuziek te oliën. Toen hij in oktober aan het schrijven begon, was hij nog gezond, maar hij werd snel ziek en lag eind november op bed. Onvermijdelijk begon de stervende Mozart het werk waarmee hij worstelde te zien als zijn eigen requiem. Hij voltooide de eerste helft van het werk en liet diverse schetsen en instructies voor de rest na; het werd voltooid door zijn pupil Franz Xaver Süssmayer. Er is wel gezegd dat Mozarts reputatie alleen al op dit grote werk kon steunen. Dat zou kunnen, maar het is interessant te zien dat het Requiem een nieuwe stilistische richting insloeg, een innovatieve fusie van barokke soberheid met ondoorzichtige harmonieën en sublieme melodielijnen. De indrukwekkende en toegewijde uitvoering van Neville Marriner uit 1990 vermengt kracht en zwaarte op volmaakte wijze met stilistische finesse en een lichte toets. De sombere orkestrale volle klanken van de partituur worden schitterend naar voren gebracht en het koor zingt met geweldige passie. Het solokwartet is prachtig. Van angstaanjagende visioenen van doodsangst tot doorvoelde rouw en stralende schoonheid, deze boeiende uitvoering wordt met veel overtuiging gespeeld. Requiem K626 (1791) Wolfgang Amadeus Mozart 1001_3052.html nr = 3052 nr1 = 3 ./1001werk.php?nr=3051 ./1001werk.php?nr=3053 1001 Klassieke uitvoeringen | 1761-1800
|

Requiem (1991) ...heb ik je niet al gezegd dat ik dit Requiem voor mezelf schrijf? Mozart tijdens zijn laatste ziekbed Gramophone Monthly Choices 
Mozart: Requiem (Reconstruction of First Performance) (2014) Dunedin Consort o.l.v. John Butt * Record of the Month May 2014 * Elke schijf van het Dunedin Consort voelt belangrijk, de moeite waard en noodzakelijk. David Threasher bespreekt in zijn recensie deze nieuwe editie van het Requiem – waarvan John Butts realisatie dwingend is om naar te luisteren. (Gramophone) ‘Alleen al op grond van de uitvoering is dit een van de mooiste Mozart-requiems van de afgelopen jaren...’ Gramophone 2014 Choral Award ⪢ Naar Gramaphone-pagina May 2014 
Mozart: Requiem (2024) Pygmalion o.l.v. Raphaël Pichon Drama staat centraal in Pygmalions interpretatie van Mozarts Requiem, een interpretatie die is verfijnd door het werk te toeren, terwijl er doorheen een groot aantal Mozartiaanse rariteiten zijn verweven die een fascinerende context toevoegen. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Dec. 2024 Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
Requiem (1996) Collegium Vocale Gent & La Chapelle Royale o.l.v. Philippe Herreweghe Dramatische en goed verzorgde vertolking 
Requiem (1992) Arleen Auger, Cecilia Bartoli & Wiener Staatsoper o.l.v. Georg Solti Opgenomen op de 200e sterfdag van Mozart 
Michael Haydn: Requiem (2005) The King's Consort o.l.v. Robert King Boeiend vergelijkingsmateriaal met het Requiem van Mozart. Overige in AppleMusic 
Requiem (1984) Anthony Rolfe-Johnson, Carolyn Watkinson, David Thomas, Emma Kirkby & Westminster Cathedral Boys Choir & Academy of Ancient Music o.l.v. Christopher Hogwood 
Requiem (1964) London Symphony Orchestra o.l.v. Colin Davis Dit is een groots opgezette lezing met nobele contouren, afwisselend monumentaal en woest dramatisch. Met bijtende kooraanval, verschroeiende, spuwende strijkers en zeisende trompetten heeft de Dies Irae een angstaanjagende intensiteit die ik nog maar zelden heb gehoord. Ook de Rex tremendae is overweldigend in zijn wanhopige vurigheid... subliem gespeeld en levendig vastgelegd 
Requiem (2011) Elizabeth Watts, Phyllis Pancella, Andrew Kennedy, Eric Owens, Robert Nairn & Handel and Haydn Society o.l.v. Harry Christophers 
Requiem (2011) Le Concert des Nations o.l.v. Jordi Savall 
Requiem (2004) Arnold Schoenberg Chor & Concentus Musicus Wien o.l.v. Nikolaus Harnoncourt 
Requiem (2011) MusicAeterna & The New Siberian Singers o.l.v. Teodor Currentzis 
Requiem - J. C. Bach: Introitus & Kyrie der Totenmesse (2002) The Netherlands Bach Society o.l.v. Jos van Velthoven 
Requiem (2001) Staatskapelle Dresden o.l.v. Peter Schreier 'Het feit dat Schreier de partituur door en door kent en dat hij hartstochtelijk van de muziek houdt, blijkt uit de hele uitvoering: ik kan er weinig of geen bedenken, live of op platen, die mij zijn opgevallen als zo volledig toegewijd aan de geest van dit geweldige werk, of het laten klinken als een voltooid meesterwerk...' Gramophone 1984 Choral Award
|