Clara Haskil & Bayerisches Staatsorchester o.l.v. Ferenc Fricsay
Mozart voerde zijn Pianoconcert nr. 27 in Bes groot (K595) - zijn laatste concert voor piano - voor het eerst uit tijdens een concert in Wenen in maart 1791, twee maanden nadat hij het in zijn werkcatalogus had opgenomen. Het wordt gekenmerkt door een bijzondere tederheid, het volledig vermijden van melodramatische gebaren en een onderstroom van ingetogen emotionele intensheid. Die eigenschappen heeft K595 gemeen met zijn directe concertopvolger, het Klarinetconcert, K622 (zijn laatste concert). Wellicht omdat zijn laatste levensmaanden doorgaans worden gezien in termen van mislukking, ontbering en ziekte werden beide concerten vaak bekeken door een bril van najaarsdepressie, verstoting en afscheid. Maar volgens wetenschappers kan hij al in 1788 aan K595 zijn begonnen, dus is dit achteraf bezien misschien onverstandig. Niettemin zijn de muzikale stemmingen zo opvallend - zelfs in de finale, met zijn 6/8-ritmes en de gelijkenis met het lied 'Sehnsucht nach dem Frühlinge' van Mozart - dat de oude zienswijze niet zonder meer kan worden genegeerd. Zoals met alle late concerten van Mozart is de schoonheid aan de oppervlakte misleidend: hier verhult de eenvoud van de lyrische stijl een verfijnde benadering van de harmonische beweging. Geen andere trage beweging van Mozart is kaler, simpeler of spookachtig welsprekender: de verwantschap met Die Zauberflöte is heel duidelijk. Geen pianist was meer thuis in de wereld van de rijpe Mozart dan Clara Haskil en haar talent van onopgesmukte frasering die een weelde aan subtiele nuance en diepgaand muzikaal inzicht verhult, was nooit op een betoverender wijze te horen dan in deze meesterlijke uitvoering. Pianoconcert nr. 27 K595 (1791) Wolfgang Amadeus Mozart 1001_3050.html nr = 3050 nr1 = 3 ./1001werk.php?nr=3049 ./1001werk.php?nr=3051 1001 Klassieke uitvoeringen | 1761-1800
|

Piano Concertos Nos. 19 & 27 and Piano Sonata K. 280 (1957) Het wordt gekenmerkt door een bijzondere tederheid, het volledig vermijden van melodramatische gebaren en een onderstroom van ingetogen emotionele intensheid. 1001 Klassieke uitvoeringen Gramophone Monthly Choices 
Mozart: Piano Concertos Nos. 25 & 27 (2018) Piotr Anderszewski & Chamber Orchestra of Europe De twee voorgaande Mozartconcerten van Piotr Anderszewski waren fascinerend om naar te luisteren, en deze combinatie van nr. 25 en 27 vormt daarop geen uitzondering. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Feb. 2018 Overige in AppleMusic 
Piano Concertos Nos. 27 & 20 (2012) Maria João Pires, Orchestra Mozart o.l.v. Claudio Abbado 
Piano Concertos Nos. 20 & 27 (2010) Evgeny Kissin & Kremerana Baltica 
Piano Concertos Nos. 21 & 27 (1991) Murray Perahia & Chamber Orchestra of Europe 
Piano Concertos Nos. 20 in D Minor & 27 in B-Flat (1970) Clifford Curzo & English Chamber Orchestra o.l.v. Benjamin Britten
|