prev 1001 Klassieke uitvoeringen next

kop

Peter Schreier, Margaret Price, Kurt Moll
& Staatskapelle Dresden
o.l.v. Sir Colin Davies


Het was een feit dat Mozarts laatste jaren werden gekenmerkt door persoonlijke ellende en dat zijn laatste werken daarom afstandelijkheid en berusting ademen. Recentelijk heeft de wetenschap echter aangetoond dat Mozarts vooruitzichten ondanks zijn financiële problemen en verminderde mogelijkheden bepaald niet slecht waren.

Evenzo werd gesteld dat hij de opdracht voor Die Zauberflöte van Emanuel Schikanneders' Theater Auf der Wieden, thuisbasis van het populaire Weense Singspiel, aanvaardde omdat hij geen betere aanbiedingen had. Maar dat is in tegenspraak met alles wat we van zijn artistieke visie weten: hij betreurde de verdwijning van het Duitse Theater van Leopold II (waarvoor hij Die Entführung aus dem Serail schreef) en hij was een vurig liefhebber van populair theater.

Schikaneders' libretto - waarin een prins, een prinses en een vogelvanger op zoek gaan naar kennis, wijsheid en verlichting, door magische werelden van duister en licht, vuur en ijs - was Duits, exotisch, picaresk en vol spektakel: Mozart, die sinds 1784 vrijmetselaar was, vond aanvullende inspiratie in de voorstellingswereld van de vrijmetselarij. Die bood hem de kans om zijn muziekdramatische vaardigheid ten volle te benutten. Variërend tussen volksachtige Singspiel-liedjes en hoogstaande aria's in opera seria-stijl, transformeerde hij het genre en lanceerde de Duitse opera van de toekomst.

Dit is een opera die kinderen en volwassenen, kenners en cultuurbarbaren altijd weer boeit. Van de vele beschikbare mooie opnamen is deze Zauberflöte van Philips de 'opera voor iedereen'. De zangers zijn allemaal prima, net als de acteurs, het orkestspel is magnifiek en de controle van dirigent Colin Davis over stemming, stijl en betekenis ondersteunt elk moment.

nr = 3047

nr1 = 3

Die Zauberflöte (The Magic Flute) (1984) 

Een nieuw genre [van Duitse opera]... dat speelsheid en ernst, het aardse en het verhevene combineert.

David Cairns

Aanbevolen 1001 Uitvoeringen

Die Zauberflöte, K. 620 (1964)

 

Fritz Wunderlich, Berliner Philharmoniker o.l.v. Karl Böhm

Een must vanwege de natuurlijke, vloeiende wijze van dirigeren en Frits Wunderlichs weergaloos mooie Tamino

Die Zauberflöte (2005)

 

Mahler Chamber Orchestra o.l.v. Claudio Abbado

Een uitvoering vol jeugdige frisheid en intimiteit

Die Zauberflöte (1993)

 

Barbara Bonne & The Drottningholm Court Theatre Orchestra o.l.v. Arnold Östman

Succesvolste van Östmans opera's van Mozart met sterkste bezetting van het orkest met authentieke instrumenten

Overige in AppleMusic

Die Zauberflöte (2010) 

Akademie für Alte Musik Berlin o.l.v. René Jacobs

Die Zauberflöte (Famous Scenes) (2014) 

Akademie für Alte Musik Berlin o.l.v. René Jacobs

Die Zauberflote (1996) 

Monteverdi Choir & English Baroque Soloists o.l.v. John Eliot Gardiner

Die Zauberflöte (Highlights) (1993) 

Kiri Te Kanawa, Cheryl Studer, Olaf Bär, Academy of St. Martin in the Fields o.l.v. Sir Neville Marriner

Die Zauberflöte (1981) 

Edita Gruberova, Lucia Popp & Chor des Bayerischen Rundfunks & Tölzer Knabenchor o.l.v. Bernard Haitink

Die Zauberflöte (1996) 

Les Arts Florissants o.l.v. William Christie

'Christie put uit de verrukkelijke kleuren van zijn historische band en regisseert een optreden dat tegelijkertijd theatraal vitaal en liefdevol gedetailleerd is. Lyrische tederheid staat voorop. Het tempo is levendig en soepel, en de zangers, vers van geënsceneerde optredens, ideaal gekozen. Natalie Dessay schittert als de Koningin van de Nacht en de innemende Papageno van Anton Scharinger is reflectiever dan de meeste.' (Gramophone)