prev 1001 Klassieke uitvoeringen next

kop

Carol Vaness, Delores Ziegler, John Aler
o.l.v. Bernard Haitink


Er bestaat maar weinig achtergrondinformatie over deze derde van het drietal komedies van Mozart en Da Ponte. Het is een geraffineerde oefening in klucht, onderbouwd door verlichtingsfilosofie, waarin de cynische Don Alfonso wedt met twee soldaten over de trouw van hun verloofdes en hen aanmoedigt zich te vermommen en de verloofde van de ander te verleiden. Het libretto is Da Pontes meesterwerk, een mix van muziekgezindheid, vormbeheersing en prachtige dictie, gekenmerkt door veel uiteenlopende literaire invloeden.

Cosi fon tutte kan het grootste raadsel van de opera worden genoemd. Velen hebben het basale verschil in ernst opgemerkt waarmee Mozart en Da Ponte de situatie van de beide jonge paartjes bezagen. In de tekst worden ze met elegant komische ironie en doeltreffendheid behandeld. De muziek, echter, varieert van een heerlijke parodie op opera seria tot enkele van de meest gepassioneerde emotionele uitingen die Mozart ooit heeft geschreven. Bijgevolg blijft het einde in eeuwige nevelen gehuld: zullen de geliefden naar hun oorspronkelijke partners terugkeren? Om die reden is deze opera onder zijn welluidende, onverstoorde mediterraanse oppervlakte misschien wel de wreedste en meest onrustbarende opera die ooit is geschreven.

Geen andere opera profiteert ook meer van een grote variatie aan interpretaties. Deze opname door Haitink is een uitstekend beginpunt voor een verkenning van Cosl Hij draagt het stempel van een van de doordringendste producties van het Glyndebourne Festival en heeft een uitzonderlijk fijn evenwicht tussen komedie en ernst, zon en schaduw. Bovendien zijn de virtuoze Fiordiligi van Carol Vaness en de briljant veelzijdige Alfonso van Claudio Desderi uitmuntend.

nr = 3045

nr1 = 3

Cosi Fan Tutte (1966) 

Het is een geraffineerde oefening in klucht, onderbouwd door verlichtingsfilosofie

1001 Klassieke uitvoeringen

Niet (meer) in Apple Music

Overige in AppleMusic

Così fan tutte (1999) 

Concerto Köln o.l.v. René Jacobs

Così fan tutte, K. 588 (Live) (2020) 

La Petite Bande o.l.v. Sigiswald Kuijken

Heruitgave vanwege het 50-jarige jubileum van deze uitvoering,

Cosi fan tutte (2018) 

Liverpool Philharmonic Orchestra o.l.v. Laurent Pillot

De cast van het studentenensemble is eveneens sterk...het beste van alles is misschien Guglielmo van Biagio Pizzuti, zijn stem warm en volwassen, zijn karakterisering heerlijk subtiel: hij is zo goed als, zo niet beter dan, vele grote namen die de rol hebben opgenomen. …Iedereen die om Cosí geeft, zou dit moeten horen.

Così fan tutte, K. 588 (2014) 

MusicAeterna o.l.v. Teodor Currentzis

Zeker een van mijn albums van 2014: niet iedereen zal de halsbrekende tempo's en 'innovatieve' continuo-bijdragen waarderen, maar voor mij vangt het als geen ander de amorele erotische energie en woeste emotionele aarzelingen van het werk.

Così fan tutte (Highlights) (2005) 

MusicAeterna o.l.v. Teodor Currentzis

Così fan tutte, K. 588 (2013) 

Miah Persson & Angela Brower & Rolando Villazón & Chamber Orchestra of Europe o.l.v. Yannick Nézet-Séguin

Net als voorheen toont Nézet-Séguin zich een uitstekende Mozartiaan. Keer op keer verleidt hij de luisteraar met subtiele frasering ... met glanzende toon en nobele vurigheid ... Corbelli drukt zijn stempel op de ensembles door zijn idiomatische aandacht voor de tekst ... Villazon schaalt zijn Verdi-achtige stem effectief af, met slechts een vleugje glijden.

Cosi fan tutte, K. 588 (19993) 

English Baroque Soloists o.l.v. John Eliot Gardiner

Cosi fan tutte K. 588 (Highlights) (1993) 

English Baroque Soloists o.l.v. John Eliot Gardiner

Così Fan Tutte (1996) 

Renée Fleming & Anne Sofie von Otter & Frank Lopardo & Chamber Orchestra of Europe o.l.v. Sir Georg Solti

Frank Lopardo is een toonbeeld van een Ferrando, misschien wel de mooiste van allemaal op schijf, deels omdat zijn soepele tenor zowel het lyrische als heroïsche spel omvat...

Cosi fan tutte (2011) 

Orchestra of the Royal Opera House o.l.v. Colin Davis

het biedt overvloedige genoegens. Te Kanawa nam een eerdere Fiordiligi op en een latere maar geen van beiden haalt de persoonlijkheid en de fluweelzachte toon van deze uitvoering en haar virtuositeit in 'Come Scoglio' is verbluffend. Ook Guglielmo van Thomas Allen is onberispelijk gezongen.

Opera Explained - Così Fan Tutte (2003) 

David Timson