prev 1001 Klassieke uitvoeringen next

kop

Robert Casadesus & Cleveland Orchestra o.l.v. George Szell


Met de voltooiing van K503 in 1786 kwam er een eind aan de overvloedige stroom van Mozarts pianoconcerten - daarna schreef hij er nog slechts twee, Pianoconcert nr. 26 in D groot (K537), 'Kroning', en Pianoconcert nr. 27 in Bes groot (K595). Ook zijn succes als concertpromotor/componist/solist stokte, vandaar de verandering in compositionele nadruk na december 1786.

K537 was bedoeld voor een concert in Lent in 1788 dat niet lijkt te hebben plaatsgevonden en kreeg zijn bijnaam, toen Mozarts uitvoering in Frankfurt in oktober 1790 samenviel met de kroning van Leopold II. Het probleem met het woord 'kroning' in de ondertitel is dat het een verkeerd beeld geeft van het karakter van het werk.

Pianoconcert nr. 26 is het lichtste van al Mozarts volwassen orkestcomposities. In de 19e eeuw werd het het vaakst gespeeld van al zijn pianoconcerten, dus lichtheid was duidelijk in trek. Nu, echter, gaat de voorkeur naar de andere kant en wordt de luisterrijke charme van een werk dat moet amuseren bijna altijd onderschat.

Met een orkestratie van een transparantie die Mozarts laatste concerten aankondigt, is dit een vehikel voor virtuoos solospel. In een interpretatie die elegantie van toets en een vrije, fantasierijke benadering van melodische nuance combineert, kan het resultaat prachtig zijn. Dat is hier het geval met Robert Casadesus, een meestervertolker van Mozart, gesteund door de scherpzinnigheid en precisie van een andere meester, George Szell. De Franse stijl van de pianist, koel maar nooit kil, bereikt zijn toppunt in een van de snelste finales op cd - perfect toepasselijk, briljant beheerst en ronduit verbluffend.

nr = 3038

nr1 = 3

Robert Casadesus plays Mozart - Sony Classical Masters (2001) 

Dit komt het dichtst bij de vroege of protoromantische stijl van Hummel en Weber

Charles Rosen, pianist en musicoloog

Gramophone Monthly Choices

Mozart: Piano Concertos Nos. 25 & 26 (2017) 

Francesco Piemontesi & Scottish Chamber Orchestra o.l.v. Andrew Manze

Als er overtuigend bewijs nodig was dat Mozarts K503-concert onderschat wordt – zoals Piemontesi beweert in de Musician and the Score van deze maand – dan is dit het.
Zijn sympathie voor de stijl en het ethos van de muziek van de Salzburger zingt gewoon uit de luidsprekers. Piemontesi weet dat hij de ster is, maar is gevoelig genoeg om te beseffen dat hij een firmament deelt met de orkestsolisten, ondanks dat hij een beetje in de schijnwerpers staat in de microfoon.

⪢ Naar Gramaphone-pagina Sept. 2017

Aanbevolen 1001 Uitvoeringen

The Piano Concertos (1999)

 

Malcolm Bilson & English Baroque Soloists o.l.v. John Eliot Gardiner

Heeft alle voordelen van authentieke instrumenten

Piano Concertos Nos. 26 & 27 (1988)

 

Mitsuko Uchida & English Chamber Orchestra o.l.v. Jeffrey Tate

Uchida's verfijnde kleuren en gepolijste frasering maken dit tot een groot succes

Overige in AppleMusic

Concerto for Piano and Orchestra No. 26 "Coronation", Rondos (K. 382 & K. 386) (1984) 

Murray Perahia & English Chamber Orchestra