Rosamunde Quartet
In 1785 kreeg Haydn een opdracht van de kathedraal van Cadiz in Zuid-Spanje voor een stuk op basis van de zeven laatste woorden van Christus, dat tijdens de viering van Goede Vrijdag moest worden gespeeld. Zijn partituur bestond uit zeven adagio-bewegingen, elk voorafgegaan door lezingen over de zeven laatste woorden. Het werk begint met een plechtige inleiding en eindigt met een vurig portret van de aardbeving die op Christus' dood volgde. Haydn vond het 'niet eenvoudig om zeven adagio's van elk tien minuten te componeren, die elkaar moeten opvolgen zonder de luisteraars te vermoeien.' Het resultaat is een aangrijpend wérk, dat Haydn beschouwde als een van zijn beste; hij dirigeerde het bij zijn laatste publieke optreden in 1803. Enkele jaren na de eerste uitvoering voegde Haydn koordelen toe in een poging het werk om te vormen in de stijl van een oratorium, maar het is het arrangement voor kwartet dat Haydn in 1787 maakte waarin het werk het best tot zijn recht komt. De sereniteit van de muziek is het best gediend met de meer directe expressie van een strijkkwartet, niet gehinderd door orkestrale details, en het intieme arrangement legt op een persoonlijker niveau contact met de luisteraar. Het Rosamunde Quartet geeft een historisch onderbouwde weergave op moderne instrumenten die elke adagio-beweging meesterlijk bezielt met de betekenis van de tekst die eraan voorafgaat. Die sieben letzte Worte (1787) Joseph Haydn 1001_3035.html nr = 3035 nr1 = 3 ./1001werk.php?nr=3034 ./1001werk.php?nr=3036 1001 Klassieke uitvoeringen | 1761-1800
|

The Seven Last Words (2001) Haydn vond het 'niet eenvoudig om zeven adagio's van elk tien minuten te componeren, die elkaar moeten opvolgen zonder de luisteraars te vermoeien.' 1001 Klassieke uitvoeringen Gramophone Monthly Choices 
Haydn: The Seven Last Words of Christ, Hob. XX:2 (Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze) (2014) Casals Quartet (Cuarteto Casals) Er is hier sprake van een grote beheersing, wat alleen maar dient om de structuur en kracht van het werk te benadrukken en zorgt voor een emotionele uitvoering. ⪢ Naar Gramaphone-pagina June 2014 Overige in AppleMusic 
String Quartets Op. 42, 77 & Seven Last Words (2023) The London Haydn Quartet Enkele van de grootste, formeel meest innovatieve, inventieve en diepgevoelde strijkkwartetten ooit gecomponeerd, geleverd door een kwartet van spelers met een foutloze intonatie, unanimiteit en mix. 
Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuz / Sánchez-Verdú: Sheba (2022) Capella Augustina o.l.v. Andreas Spering Dit is een tot nadenken stemmende recreatie van de Zeven Laatste Woorden, en het is zeer goed gespeeld door de leden van Capella Augustina, die ook bedreven zijn in het uitvoeren van hedendaagse muziek op hun historische instrumenten. 
Siedem ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu (2004) Orkest van de 18e eeuw o.l.v. Frans Brüggen 
Die Sieben Letzten Worte, Op. 51 (2020) Matangi Quartet 
The Seven Last Words of Christ On the Cross (1992) Arnold-Schönberg-Chor o.l.v. Nikolaus Harnoncourt 
Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze, Hob. XX:2 (2006) Nordic Chamber Choir & Kurpfälzisches Kammerorchester o.l.v. Nicol Matt 
The Seven Last Words of Our Saviour On the Cross (2004) Ronald Brautigam 
The Last Seven Words of Our Savior on the Cross (1992) Quatuor Mosaïques 
The Seven Last Words of Christ (2014) Alexei Lubimov 
Die Sieben Letzten Worte Unseres Erlosers Am Kreuze (The 7 Last Words of Christ on the Cross) (1993) Camerata Salzburg o.l.v. Sandor Vegh
|