Sir Clifford Curzon & Bavarian Radio Symphony Orchestra o.l.v. Rafael Kubelik
Volgens vooraanstaande Mozart-geleerden is Pianoconcert nr. 24 in C klein (K491) zijn beste concert. Anders dan in het vorige concert in A groot, K488, is het lange, zoetgevooisde openingsthema van de strijkers geenszins de vertrouwde, warme uitnodiging tot genot. De frase lijkt het vertrek voor een spirituele reis aan te kondigen, maar blijkt merkwaardig verontrustend, zelfs desoriënterend, in de plotselinge sprongen omhoog, de compenserende glijbeweging naar beneden en de adempauzes. Trillende zestiende noten van strijkers kondigen nieuwe vergezichten aan; de eerste inzet van de piano, die zonder begeleiding kalm een octaaf stijgt, is de eerste 'menselijke' respons op de orkestrale voorboden. Gedurende dit alles en de volgende bewegingen bewaart Mozart een plechtige sfeer, waarvan het slot in mineur het eindpleidooi vormt. Het geheel vertoont duidelijk verwantschap met de opera, maar mist de theatrale persoonlijkheid van zijn verwante concerten. Dit geeft een scherp contrast met het voorgaande concert in mineur, nr. 20, met name het ambigue einde in majeur, in opera buffa-stijl. In plaats daarvan gooit K491 een lijntje uit naar de bovenwereldsheid van Mozarts laatste werken. Alleen een pianist die de oneindige variatie van tonale schakering kan combineren met moeiteloze beheersing van nuance, smetteloze invoering van het thema en ijzeren controle over sterke emoties kan 'de reis maken'. Niemand doet dat completer dan Clifford Curzon. Daarnaast profiteert deze in de archieven van het Orchester des Bayerischen Rundfunks opgediepte opname van Audite sterk van de wijze leiding door Rafael Kubelik. Pianoconcert nr. 24 K491 1786) Wolfgang Amadeus Mozart 1001_3031.html nr = 3031 nr1 = 3 ./1001werk.php?nr=3030 ./1001werk.php?nr=3032 1001 Klassieke uitvoeringen | 1761-1800
|

Piano Concertos No. 21 In C Major, KV 467 & No. 24 In C Minor, KV 491 (1997) Het lange, zoetgevooisde openingsthema van de strijkers is geenszins de vertrouwde, warme uitnodiging tot genot. De frase lijkt het vertrek voor een spirituele reis aan te kondigen, maar blijkt merkwaardig verontrustend 1001 Klassieke uitvoeringen Gramophone Monthly Choices 
Mozart Momentum - 1786 (2022) Leif Ove Andsnes & Mahler Chamber Orchestra Deel twee van ‘Mozart Momentum’ is net zo briljant als het eerste; gericht op werken uit 1786, is het net zo rijk aan collaboratieve geest als aan pianistische verfijning. ⪢ Naar Gramaphone-pagina May 2022 
Mozart: Piano Concerto No. 9 in E-Flat Major, K. 271 (2023) Lars Vogt & Paris Chamber Orchestra Een prachtig Mozart-concertalbum van wijlen Lars Vogt – een ontroerend eerbetoon aan de vreugde en liefde die hij bracht in het maken van muziek. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Awards 2023 Overige in AppleMusic 
The Mozart Album (2014) Lang Lang & Wiener Philharmoniker o.l.v. Nikolaus Harnoncourt 
Piano Concertos Nos. 12 & 24 (2008) Maurizio Pollini & Wiener Philharmoniker 
Mozart & Schumann: Piano Concertos (2007) Evgeny Kissin & London Symphony Orchestra o.l.v. Sir Colin Davis 
Concerto No. 23 in A Major, K. 488 - Concerto No. 24 in C Minor, K. 491 (1999) Richard Goode & Orpheus Chamber Orchestra
|