prev 1001 Klassieke uitvoeringen next

kop

Malcolm Bilson, English Baroque Soloists o.l.v. John Eliot Gardiner


Op 16 december 1785 voltooide Mozart een nieuw concert en twaalf dagen later speelde hij het tijdens een concert voor abonnees. Hier deed zich, aldus zijn vader, 'iets vrij ongebruikelijks' voor: 'hij moest het Andante herhalen'.

Pianoconcert nr. 22 in Es groot (K482), het derde aan het eind van een annus mirabilis voor het Mozart-pianoconcert, verschilde al evenzeer van beide voorgangers als die van elkaar verschilden. Wat ze gemeen hebben, is een vlekkeloos vakmanschap, verbluffend inventieve vormbehandeling, beheersing van het klavier en het onuitwisbare stempel van Mozarts theatrale fantasie.

Maar in K482 is zijn concentratie op contrasten in instrumentale kleur, onderstreept door de toevoeging van klarinetten, nog verfijnder. Soms lijkt het een blazersdivertimento dat is ingevoegd in een concert dat op zichzelf al een symfonie is. Prachtige houtblazers markeren de momenten van een troostrijke majeur in het Andante in C klein en van een rêverie in As groot in het hart van het afsluitende Allegro; het sensuele genot is groot.

Hij was al begonnen aan Le nozze di Figaro, dus het is opmerkelijk dat het theaterstuk waaraan K482 meestal doet denken, Cosl fan tutte, pas vijfjaar later werd geschreven. Maar qua toonaard en relatie en de manier waarop een schijnbaar vrolijke komedie door een diep dal voert, zijn K482 en de opera van 1790 bloedverwanten.

K482 is een hoogtepunt in de baanbrekende cyclus van Mozart-concerten van Bilson en Gardiner op authentieke instrumenten. Het heeft een wonderlijke scherpte aan kleur; elke speler, niet alleen de fortepianist, toont zich uiterst gevoelig voor momenten van kleurverandering. Het effect is een elektrisch geladen geheel dat des te serener, weidser en boeiender is.

nr = 3027

nr1 = 3

The Piano Concertos (1984) 

...het opvallendste kenmerk van dit concert is een soort weelderige bedaardheid.

Philip Radciiffe

Gramophone Monthly Choices

Mozart Momentum - 1785 (2021) 

Leif Ove Andsnes & Mahler Chamber Orchestra

* Record of the Month June 2021 *

Dit is een prachtig uitgevoerd en opgenomen album met Mozart-muziek van Leif Ove Andsnes en zijn Mahler CO-collega's, duidelijk gecreëerd in een geest van warme samenwerking.

⪢ Naar Gramaphone-pagina June 2021

Mozart: Piano Concertos Nos. 18 & 22 (2014) 

Ronald Brautigam & Cologne Academy o.l.v. Michael Alexander Willens

Geestigheid, flair en verrukkelijke samenwerkingen tussen houtblazers en fortepiano kenmerken Brautigams nieuwste Mozart.

⪢ Naar Gramaphone-pagina July 2014

Aanbevolen 1001 Uitvoeringen

Piano Concertos Nos. 22 & 23 (Remastered) (2018)

 

Robert Casadesus & Columbia Symphony Orchestra o.l.v. George Szell

Grootschalige aanpak; veel zorg omkleed.

Piano Concertos Nos. 22 & 23 (1991)

 

András Schiff & Camerata Academica des Mozarteums Salzburg o.l.v. Sándor Végh

Speelse vertolking - Schiffs cadens in de derde beweging citeert Cosi fan tutte

Piano Concertos, Vol. 1 (2003)

 

Christian Zacharias & Orchestre de Chambre de Lausanne

Een vooraanstaand Mozasrt-pianist op z'n extravertst

Overige in AppleMusic

Piano Concertos K.453 & 482 (2012) 

Kristian Bezuidenhout & Freiburger Barockorchester o.l.v. Petra Müllejans