prev 1001 Klassieke uitvoeringen next

kop

Murray Perahia
& English Chamber Orchestra


Mozart hield ervan paarsgewijs meesterwerken te scheppen, met elkaar verwant maar met een duidelijk eigen inhoud. Er zat slechts een maand tussen de voltooiing van Pianoconcert nr. 21 in C groot (K467) en die van zijn voorganger in D klein; maar hoewel de symfonische coherentie, de vindingrijke structuur en het gebruik van dezelfde orkestrale krachten ze verenigen, zijn ze qua dramatische impact zeer verschillend.

De sensuele verrukkingen van K467 zijn zo krachtig en zo fris, hoe vaak je ze ook hoort, dat Mozarts originaliteit bij het in evenwicht brengen van vorm en inhoud dreigt te worden overschaduwd. De enorme populariteit dankt het concert aan de middelste beweging in F groot, een Andante-uitnodiging om weg te dromen, terwijl een romantische melodie in operastijl voorvloeit op een wijze die nergens in zijn instrumentale productie wordt geëvenaard - al is het Adagio in D groot van K216, het Vioolconcert in G groot, er een voorbode van.

Toch is deze middelste beweging ook een gewaagd experiment in thematische en harmonische complexiteit, verhuld door de indringende, tijdloze sfeer. En in de afrondende bewegingen zorgt dezelfde intellectuele onverzettelijkheid voor verrukkelijke spelletjes tikkertje en overgooien tussen het orkest en de solist. De misleidende lichtheid van het motief in C groot schept een perfect kader voor de expressieve overvloed van het Andante.

In Perahia's complete cyclus van concertopnamen uit de jaren '80 - een onmisbaar element in elke Mozart-collectie - is het volmaakt evenwichtige K467 een hoogtepunt: het is een wonder van balans tussen poëzie en intellectueel avontuur en een moderne Mozart-klassieker.

nr = 3026

nr1 = 3

Concertos for Piano and Orchestra Nos. 9 & 21 (1977) 

K466 en K467 laten zien dat het concert met waardigheid naast enige andere muziekvorm kan staan.

Charles Rosen

Gramophone Monthly Choices

Mozart Momentum - 1785 (2021) 

Leif Ove Andsnes & Mahler Chamber Orchestra

* Record of the Month June 2021 *

Dit is een prachtig uitgevoerd en opgenomen album met Mozart-muziek van Leif Ove Andsnes en zijn Mahler CO-collega's, duidelijk gecreëerd in een geest van warme samenwerking.

⪢ Naar Gramaphone-pagina June 2021

Mozart: Piano Concertos, Vol. 4 (2019) 

Jean-Eflam Bavouzet & Manchester Camerata o.l.v. Gábor Takács-Nagy

Bavouzet inspireert, vermaakt en belichaamt de speelsheid en gratie van Mozarts geliefde werken. Een zeer fijne opname. (Gramophone)
Dit is al met al een heel mooie uitvoering ... Bavouzet gebruikt de alomtegenwoordige Beethoven-cadensen voor K466, terwijl hij voor zijn C majeur begeleidend stuk K467 kiest voor de voorbeelden van Friedrich Gulda, ...

⪢ Naar Gramaphone-pagina July 2019

Aanbevolen 1001 Uitvoeringen

Piano Concertos No. 21 In C Major, KV 467 & No. 24 In C Minor, KV 491 (1997)

 

Sir Clifford Curzon & Bavarian Radio Symphony Orchestra o.l.v. Rafael Kubelik

Radio-opname uit 1976 - momenten van pure magie

Piano Concertos Nos. 17 & 21 - Pires, Abbado (1995)

 

Maria João Pires & Chamber Orchestra of Europe o.l.v. Claudio Abbado

Verkwikkend aangename uitvoering, geïnspireerde door de gedreven samenwerking van alle betrokkenen

Piano Concertos Nos. 21 "Elvira Madigan" & 24 (1965)

 

Robert Casadesus & Cleveland Orchestra o.l.v. George Szell

Casadesus' 'objectieve' en koel-elegante benadering

Overige in AppleMusic

Piano Concertos Nos. 20 & 21 (2012) 

Jan Lisiecki & Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks o.l.v. Christian Zacharias

Lisiecki ziet deze complementaire werken zowel in termen van hun overeenkomsten als in hun verschillen en toont zich bewust van de speelsheid die de duisternis van K466 ondermijnt en de schaduwen die de sereniteit van zijn C majeur zus K467 bedreigen... Gedurende de hele tijd is Lisiecki's aanraking prachtig gesorteerd ... dit is een opmerkelijke schijf van een opwindend talent